EEN AANTREKKELIJK HANDELSCENTRUM
Geel wordt een aangenamere plek
De belevingswaarde van het stadshart moet dringend opgewaardeerd worden. Naast een verdere ontwikkeling van het binnengebied van de Nieuwstraat, waar nog kansen voor groene dooradering liggen, pleit de Brugpartij voor een gedeeltelijke ontwikkeling van de Werft, te beginnen achter de hoek met de Markt. De parking van de ‘kleine Werft’, tegenwoordig ‘Havermarkt’, zal plaats maken voor een groene, autoluwe en op aangename beleving gerichte plek, waar verpozing en ontmoeting mogelijk worden. Een overkapte structuur kan hier zowel een kiosk- als een markthalfunctie vervullen. Met die laatste functie mikken we vooral op een wekelijkse markt, specifiek voor plaatselijke producenten.
De kwaliteitsvolle afwerking van de noordelijke kant van de (kleine) Werft wordt een prioriteit.
Een voetgangerszone
De inrichting van een straat en de leefbaarheid ervan moeten in eerste instantie samen met de bewoners bekeken worden, al geldt voor het handelscentrum dat ook de belangen van de andere ‘gebruikers’ zwaar doorwegen.
Het uitgangspunt dat iedereen vlakbij zijn bestemming moet kunnen parkeren, is nefast gebleken voor de leefbaarheid van het centrum. We zullen bekijken welke winkelstraten als voetgangerszone kunnen ingericht worden. Het handelscentrum van Geel moet voluit op zijn troeven inzetten: het erfgoed, het handelsaanbod, de diverse horecazaken, en de kleinschaligheid en bewandelbaarheid ervan.
Houtopslagplaats Leurs wordt pleisterplaats
Er zijn nog vele mogelijkheden om uniek Geels patrimonium in te zetten in de versterking van de attractiviteit van het handelscentrum. In de Nieuwstraat staat de houtopslagplaats van aannemer August Leurs, inmiddels ca. 120 jaar oud, en het bijhorend koetshuis al jaren te verkommeren. Dit is patrimonium met monumentwaarde, dat zich bovendien perfect leent om een pleisterplaats te worden in een verlevendigd, bewandelbaar handelscentrum. Wij ijveren ervoor deze site in die zin te ontwikkelen.
Aantrekkelijke stations- en halteomgevingen
De herstructurering van de buurt rond het station moet een schoolvoorbeeld worden van co-creatie en moderne stadsontwikkeling. De stad moet faciliteren, zelf de regie op zich nemen en de nodige kennis inhuren of verwerven om projecten als deze ook in de toekomst op een moderne manier aan te pakken.
Wij kiezen voor een autoluw Stationsplein. Bij de herinrichting ervan gaan we voor voldoende nabije parkeerplaatsen voor wagens én fietsen. Nieuwe trage ontsluitingen zorgen voor een vlotte verbinding naar het oostelijke stadsgedeelte.
Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel die de Heistraat met de Heidebloemstraat linkt, zal het noorden van Geel toegankelijker maken en het ongemak van gesloten overwegen sterk reduceren. Met het oog op de komst van de IJzeren Rijn is dat geen overbodige luxe.
De eventuele ontsluiting naar het centrum moet gericht zijn op de zwakke weggebruiker. Auto’s van pendelaars moeten naar de Ring afgeleid worden.
Shoppen in Geel wordt weer ‘in’.
We moeten de perceptie wegwerken dat Geel-centrum moeilijk bereikbaar zou zijn, dat er onvoldoende parkeermogelijkheden zijn en dat parkeren er duur is.
We ijveren voor het opwaarderen van de handelszone in het centrum. Ten behoeve van deze handelskern blijft het centrum vlot bereikbaar met de auto. Parkeren op wandelafstand blijft hoe dan ook mogelijk. De parkings worden onderling bewegwijzerd, zodat men bij plaatsgebrek niet op de dool hoeft te gaan om een alternatief te vinden.
De winkelstraten moeten aangenaam en fietsvriendelijk ingericht worden met de nodige aandacht voor de shopper die te voet is. De fietser moet zijn stalen ros vlakbij de winkel van bestemming kunnen achterlaten in een aangepaste stalling. Fietsparkeerstroken kunnen hiervoor een goede oplossing bieden, maar handelaars kunnen er ook toe gestimuleerd worden zelf stallingen aan hun winkels te voorzien. Een fietsparking voor de deur van elke winkel trekt klanten aan.
Het wild parkeren van fietsen op plaatsen die voor wagens voorzien zijn, moet worden tegengegaan.
De centrumparkings moeten goed bereikbaar blijven, waarbij het principe “way in = way out” gehanteerd wordt.
De handelaars kunnen allerlei verkeersluwe acties organiseren zoals een autoloze zondag. Een constante actie, zoals “met de fiets komen = korting” kan een variant zijn van een spaaractie: “kaart vol = aankoopbon Geel Centrum”. De stad kan hierbij een duwtje in de rug geven, maar ook een tegemoetkoming in de parkeerkosten kan door de handelaars overwogen worden.
Shuttles naar het centrum
Wanneer de saneringsoperaties en de wisselende keuzes van De Lijn de komende jaren de bereikbaarheid van het centrum met het openbaar vervoer reduceren, wordt een stads-shuttle-dienst ingelegd, met CO2-arme voertuigen en een handige app, voor digitaal gestuurde communicatie over aankomst en vertrek. Deze shuttle kan een schakel zijn in een modern mobiliteitsmodel dat gebruik maakt van gecombineerde vervoersmodi (fietsparkings aan bushaltes, autoluwe fietsassen naar het centrum…).