Het plein moet weer een plein worden

Het plein moet weer een plein worden

 

Waarom heet het Sint-Dimpnaplein niet ‘Sint-Dimpnastraat’? Omdat het van in de vroege middeleeuwen een plein is, natuurlijk. Zowat een eeuw geleden verloor het zijn pleinkarakter aan het verkeer, om er de laatste decennia compleet door overspoeld te worden. Hoog tijd om het plein aan de mensen terug te geven!

Het Sint-Dimpnaplein maakt deel uit van de N118, een gewestweg waarover het stadsbestuur niet bevoegd is. Hoewel de inplanting van het industrieterrein Stenehei in Dessel (ruimtelijk gezien een draak van een beslissing!) voor Geel een vergiftigd geschenk was, is het niet zo dat het Vlaams Gewest die route van levensbelang vindt. De ‘gewenste route’ voor zwaar verkeer loopt helemaal niet door Sint-Dimpna maar over de Ring, de expresweg naar Turnhout (N19g) en de E34. Toch gebruikt het vrachtverkeer de sluiproute wél, tenzij een tonnagebeperking hen dat verbiedt. Zoals nu: nu gaan ze wél de ring en de N19g op.

Het Sint-Dimpnaplein heeft een enorm potentieel als je het aan de mensen zou teruggeven. Het gaat daarbij niet alleen om verkeer, maar ook om de herinrichting en de vergroening van het plein en zijn omgeving. Moet die in onbruik geraakte frietkraam zo prominent in het zicht blijven staan? Laten we de verlaten Delhaize met die betonvlakte maar liggen tot iemand er appartementen bouwt? Moet de monding van de de Billemontstraat een hel voor fietsers blijven? Die vragen stellen, is ze beantwoorden. Maar niemand durft, of niemand wil.

Een (gebrek aan) visie

De Brugpartij pleit al jaren voor een goed doordachte herinrichting van de kern van Sint-Dimpna. Dat moet gebeuren met een visie die van leefbaarheid uitgaat, met een veilige, zachte mobiliteit. Logische verbindingen voor bestemmingsverkeer staan een stimulerende omgeving met plaats voor rust, horeca, onderwijs, spel en trage verbindingen niet in de weg. Het drukke verkeersplein van vandaag kan straks een pareltje worden!

Het stadsbestuur weet dat ook, al lang zelfs. Maar een plan, een visie is er niet. School afbreken? Gazonzaad kopen! De Delhaize weg? Joepie, extra gratis parking! Als je boven het Sint-Dimpnaplein kon zweven, zou je nochtans vele kansen zien om er iets moois en iets duurzaams van te maken. De Sint-Dimpnakerk, het Gasthuiscomplex, het vroegere Sint-Elisabethziekenhuis en de Academie voor Beeldende Kunsten vrágen om met mekaar verbonden te worden. Ze kunnen een publieke erfgoedsite worden met een hoge leefbaarheidsgraad. Dit is een kans om de vergroening niet enkel tot het kerkhof te beperken en een groene corridor te realiseren van aan de Doelenstraat tot aan de Xantenstraat.

En zo zijn er nóg mogelijkheden om Sint-Dimpna écht op te waarderen. Dat kan niet ‘op een ik en een gij’, maar als we er nú niet aan beginnen, komt het er nooit van. Nog twintig jaar blijven wachten op een stuk Ring dat er misschien nooit komt, is een foute keuze.

Het verhaal van Ten Aard, waar de gewestweg en de dorpskern na de aanleg van de N19g leefbaar heringericht zouden worden, leert ons dat grote wegenbouwprojecten worden verkocht met beloftes die nooit worden gehouden. De N19g ligt er al bijna 12 jaar en op Ten Aard is nog niets veranderd. Dat lot wil de Brugpartij Sint-Dimpna besparen.