Gemeenteraad: de zitting van 30 maart 2023

Gemeenteraad: de zitting van 30 maart 2023

Buiten is het foorvolk volop aan het opstellen voor Palmenmarkt. Wij moeten er tussendoor zien te geraken naar de Waai, voor de tweede gemeenteraad van maart. De zaal is ingericht zoals onder corona: een groot vierkant met een gigantisch middenveld. Alsof de raadsleden nog 1,5 meter van elkaar moeten zitten. Gezellig is anders. De geluidsinstallatie is indrukwekkend maar er zijn micro’s te kort. Dat wordt dus doorgeven en improviseren. Als ik u nog vertel dat het redelijk fris is in de Waai, zal het u niet verbazen dat het een sfeerloze bedoening wordt, die langzaam leeg druppelt.

Amper drie weken na de vorige begint de voorzitter met het publiek te bedanken. Eerst komt de OCMW-raad en dat loopt zoals gewoonlijk rimpelloos. Na een paar minuten schorst de voorzitter die zitting omdat de laatste punten in geheime zitting behandeld moeten worden. Da’s voor straks, nu eerst de gemeenteraad.

De Vrijetijdspas van vroeger is de Uitpas van nu. Daar kun je in heel de regio mee terecht voor cultuur en sport aan verlaagd tarief. De stad Geel legt iets meer bij, zodat er meer verenigingen die Uitpas zouden aanvaarden. Maar zij die dat willen, weten nog altijd niet hoe dat nu precies in zijn werk gaat. Dirk Kennis is positief over het nieuwe systeem maar dringt aan op een heldere en snelle uitrol voor de verenigingen. Schepen Pieter Cowé gaat hier graag op in en kondigt alvast de eerste infosessies aan.

Er zijn wekelijkse contactgroepen voor verslaafden, waarbij zowel het Sociaal Huis als het ziekenhuis gebruik maken van mensen met ervaring. Een samenwerkingsovereenkomst ligt ter stemming om de afspraken daarover te regelen tussen stad en vzw Verslavingskoepel Kempen. Patrick Graux (ex-Vlaams Belang) stemt tegen, maar slaat bij zijn motivering de bal pijnlijk mis. Hij had het weer verkeerd begrepen. Griet Smaers blijft beleefd en iedereen akkoord.

Het subsidiedossier ‘Digibank Zuiderkempen’ passeerde een paar raden geleden al en de aankoop van een Digihulp werd voorzien. Nu moet het digitaal portaal worden aangekocht, een eerste stap van een groots opgezet project, gevat in het digitaal subsidieprogramma. Griet Smaers legt uit wat de digitale vorming in samenwerking met OCMW en Ligo zoal inhoudt. Ook nu heeft Graux bezwaren en vragen, maar die slaan eens te meer nergens op.

Geel-centrum maakt verlies

De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Geel en vzw Geel Centrum en de goedkeuring van het budget van die vzw roept heel wat vragen op. De stad gaat bijvoorbeeld eens te meer 30.000 euro extra ophoesten. Patrick Graux heeft supporters bij, vermoeden we, want hij laat onmiddellijk weten tegen te stemmen omdat er veel te veel aandacht gaat naar de Nieuwstraat en veel te weinig naar de andere straten. Berten Kempen heeft vragen bij de aangerekende promotaks en het grote tekort op de balans van de vzw. Tom Corstjens poogt het grote verlies te verklaren. De “belevingen” en de kosten van de “animatie” doorspekken zijn argumenten over dat tekort. Er zijn minder handelaars die bijdragen en helaas volstaat de promotaks niet om de indexaanpassingen te compenseren. Er moet daarom tegen het einde van het jaar een nieuw financieringsmodel komen. Dan komt Dirk Kennis op dreef, die als koele minnaar van die vzw vraagt wat de uitgegeven centen nu eigenlijk opbrengen. Het communicatiebudget ligt volgens hem erg hoog, en het werkt blijkbaar niet, want het tekort moet al jaren bijgepast worden. Het tekort is wel degelijk structureel. De Brugpartij heeft bezwaar tegen de constante geldinjecties in de begroting van de vzw, die Dirk Kennis een nest noemt. Tom Corstjens heeft het blijkbaar niet gehoord, want hij komt aandraven met buurgemeenten die bij ons komen kijken naar de schitterende communicatie, het werkmodel van de vzw en de centrummanager. Hij is daar fier op. Maar er komt toch een nieuwe aanbesteding voor een communicatiebureau.

Blijkbaar toch wel…

Dan een grappig punt. De stad organiseert een tweedehandsverkoop en wil een veilinghuis inschakelen. Greet Daems (PVDA) vraagt wat er verkocht zal worden en wat dat dan moet opbrengen. Dat kan variëren van oude tv-toestellen tot afgeschreven auto’s. Volgens Luc Van Laer werden er eerder al voor ca. 100.000 euro aan goederen verkocht, dus is de schatting daarop gebaseerd. Dirk Kennis heeft vragen bij het bestek, want veilinghuizen nemen doorgaans een commissie van 15%. Het geraamde budget lijkt echter niet te sporen met wat men verwacht te verkopen. Schepen Van Laer had dezelfde bedenking, maar besluit dat het blijkbaar toch zo ineen zit. Patrick Graux is ook goed thuis in de veilingwereld en merkt op dat één aangeschreven firma niet meer bestaat. Hij vraagt of de stad die fout kan rechtzetten. Achteraf zal blijken dat ze nog wel bestaat, maar opgegaan is in een groter geheel.

Gebuisd

Dan staat de kennisname van de Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact in het kader van het burgemeestersconvenant op de agenda. Geel ondertekende de eerste versie van dat pact – de tweede ook, trouwens – en moet de resultaten van de (gesubsidieerde) inspanningen jaarlijks rapporteren aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. Die rapportering moet ook aan de gemeenteraad voorgelegd worden. Ze loopt via het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Dat daar een en ander schort, mag duidelijk zijn. De voorzitter vraagt het akkoord, maar Dirk Kennis merkt op dat dat niet hoeft, want het is een kennisname. Hij geeft toe dat, als een akkoord wél nodig was, de Brugpartij tegen zou stemmen. Op alle punten (bomen planten, ontharden, klimaatpanels inrichten…) krijgt Geel een 0 op zijn rapport. Een week nadat het werd afgesloten, tovert het stadsbestuur echter nog geweldige cijfers uit zijn hoed… Kennis gaat dan de amusante toer op om het absurde van die rapportering aan te tonen. De ongeloofwaardige rapportering en de straffe verhalen van de stad stroken volgens hem niet met de werkelijkheid.

Bart Julliams stelt dat de rapportering geautomatiseerd verloopt, op basis van verschillende gegevensbanken. Pogingen van zijn medewerkers om de juiste cijfers in de rapporten te krijgen, liepen echter op een sisser uit. Het is volgens hem huilen met de pet op. Ook over de ontharding zijn Julliams en Kennis het in grote mate eens. Het heeft geen zin om ‘broeva haro’ te roepen bij een terrein dat wordt onthard, als er tegelijk een nieuwe verkaveling wordt gebouwd of een nieuwe straat wordt getrokken. Kortom, het rapport slaat nergens op en zowel Julliams als Kennis hopen op beterschap. Of het intussen al in orde is kan je hier controleren.

Zone 30 in de Gasthuisstraat?

Dan gaat het over de afbakening van bebouwde kom in het centrum, op plaatsen waar de fietsostrade andere wegen kruist. Berten Kempen benadrukt dat het aan de scholen en de Bogaard toch wenselijk zou zijn een permanente zone 30 in te richten. Marlon Pareijn komt in zijn uitleg bijna stoemelings tot de uitspraak dat in het college werd beslist om bij de heraanleg van de Gasthuisstraat het wegprofiel te laten krimpen om plaats te maken voor voet- en fietspaden, zodat daar een permanente zone 30 kan worden ingericht. Ook op de Diestseweg onderzoekt men de mogelijkheden. Patrick Graux is tegen. Tja.

Oeverloos

Het gratis parkeren op zaterdag op de centrumparkings verdwijnt op vraag van de handelaars. Goed dat ze nu weten wat ze willen! Heel wat langparkeerders (bewoners en personeelsleden) bezetten die parkings op zaterdag en dat was de bedoeling niet. Dit simpele punt is de aanleiding tot allerlei op- en aanmerkingen van God en klein Pierke over alles wat van ver of dichtbij met parkeren in Geel te maken heeft. Uit een moeilijk te volgen verhaal over de Ecodroom maken we op dat de liberalen die liever gratis vol zien staan dan leeg met verlies maar dan betalend, of zoiets. Berten Kempen, die de gratis parking in de Ecodroom al op RTV was gaan aankondigen, is daarin ook volgens Marlon Pareijn niet erg consequent. Je kan moeilijk eisen dat iets gratis moet zijn om dan te klagen over een zwaar verlies. Pareijn rondt af met te stellen dat parkeren in Geel voor het eerste uur nog altijd gratis is en voor de rest ook goedkoper dan in de ons omliggende steden. Beslissingen uit het verleden brengen mee dat ook in het nieuwe contract de kost voor de Ecodroom nog zowat 73.000 euro per jaar zal bedragen. Greet Daems herhaalt de opmerkingen van de PVDA bij het parkeerbeleid en de bewonerskaarten. Open Vld, PVDA, Vlaams Belang en Patrick Graux stemmen tegen. Voor de Brugpartij zegt Dirk Kennis dat ze niet heel het Geelse parkeerbeleid goedkeurt, maar het stoppen van dat gratis parkeren op zaterdag wel.

Half tien en pauze. Maar voor ik terug aan mijn zitje was, waren de vijf resterende punten al voorbij en begon de raad aan de interpellaties. Rosa van Cleempoel heeft het over de slagboom aan het sociaal huis en het stoepenplan, en Patrick Graux over de Gansakkermolen. Hij wil dat die in Geel blijft. Dat is een standpunt dat twintig jaar geleden misschien nog op zijn plaats was in de gemeenteraad, maar nu niet meer. Schepen Van Laer schetst heel het verhaal van de molen vanaf de eerste poging tot bescherming in 1973 tot de verkoop aan de Koninklijke Vereniging voor Natuur en Stedenschoon in 2014, die de molen nu herop wil bouwen in St.-Amands aan de Schelde. Graux geeft zijn gelijk niet af en na wat over en weer rondt de voorzitter af. Dat mocht wat ons betreft gerust wat sneller.

De ramp van Stelen

Meer dan twee jaar geleden interpelleerde Dirk Kennis al over het feit dat de flanken van de brug van Stelen na haar heraanleg niet opnieuw werden beplant. De Vlaamse Waterweg werd daartoe nochtans via de bouwvergunning verplicht. Uiteindelijk gebeurden er in 2021 alsnog aanplantingen, maar de droge zomer maakte daar snel korte metten mee. Voor de werken aan de brug werden 350 inlandse hoogstammen gekapt. In de praktijk is er daar vandaag nog altijd niet één voor in de plaats gekomen. De flanken zijn kale vlakten, met erosie als gevolg en problemen met de waterhuishouding onderaan de ‘ramp’, waar het uitgespoelde zand de grachten dempt. Dirk wou weten hoever het dossier staat en of de schepen daar nog eens wil in gaan keuteren. Bart Julliams wil dat best nog eens doen. Het bestuur betreurt de situatie, maar bij de eerste heraanplanting liep het al mis. Er zijn al tweemaal planten de grond in gegaan zonder dat dit enige noemenswaardige begroeiing opleverde, maar de handhaving bij zulke problemen is niet simpel, aldus Bart Julliams. Dirk bedankt hem voor de uitvoerige uitleg en merkt op dat hij er niet op uit is om iemand van de Vlaamse Waterweg in de gevangenis te krijgen. Maar zou praten niet helpen? Bart Julliams is het daar weer mee eens: de stad is al meermaals met de aannemer en de Waterweg in overleg gegaan. Julliams hoopt dat er nog deze lente opnieuw wordt aangeplant.

Dan komt Greet Daems terug op oude interpellaties over de Gasthuisstraat en het gesprek dat er is geweest op het kabinet Peeters. Marlon Pareijn merkt op dat de minister zelf daar niet bij aanwezig was en dat een aangekondigde die zij zou schrijven er niet is gekomen. Het overleg met de omringende gemeenten (voor een eventuele tonnenmaatbeperking stelt de minister dat als voorwaarde) is wel gestart. Er zijn gesprekken geweest met Kasterlee en Retie, met Dessel en Mol zouden ze gepland zijn. De woorden timing en AWV in één zin gebruiken, is wel mogelijk, maar het is eerder iets om mee te lachen. Marlon Pareijn is ook pessimistisch als het gaat om het controleren van doorgaand vrachtverkeer met ANPR-camera’s.

Greet Daems komt dan ook terug op de mogelijke werken (riolering etc.) in dezelfde straten. Ze wil weten hoever het ermee staat. Marlon Pareijn vertelt niet veel nieuws en stelt dat de definitieve plannen voor de rioleringen eind dit jaar klaar moeten zijn, om gesubsidieerd te kunnen worden. Dan vraagt Greet Daems of de werken op de Retieseweg op schema zitten en of de verkeersafwikkeling nu wordt gemonitord. Met andere woorden: hoe rijdt het zwaar verkeer nu? De werken zitten op schema en Marlon beschrijft het systeem van de monitoring. Lang verhaal kort: er zijn geen noemenswaardige problemen, noch met autoverkeer, noch met vrachtwagens. Een duidelijke verschuiving is er ook niet. Men zegt dan dat het verkeer ‘verdampt’. Het verplaatst zich naar andere wegen, autostrades, of het stelt verplaatsingen uit etc. Volgens ons is het nog iets te vroeg voor betrouwbare cijfers. Benieuwd hoe het rapport er in september uitziet, na een jaar werken.

Berten Kempen heeft naar RTV gekeken en hoorde daar dat de leegstand in de winkelstraten blijft stijgen. Schepen Tom Corstjens beweert dat hij in Geel daalt. Hij is zelf op stap geweest en heeft geteld. Hij zou de raadsleden de cijfers doormailen. Hij spuit dan wat mist en stelt dat extreem hoge huren van retailers die vertrokken zijn de verhuurders weerhouden om het pand goedkoper op de markt te brengen. Maar na veel over en weer en argumenten die er geen zijn, mogen we gerust zijn: het gaat goed met het aantal handelspanden in Geel! De cijfers die hij nastuurde, vindt u hier.

Dan heeft Myriam Smets het voor de zoveelste keer nog even over de zuil van Geel. Het was tenslotte al vijf gemeenteraden geleden en Pieter Cowé moest dringend een update geven. Hij vertelt ongeveer hetzelfde als bij de vorige interpellatie. Beweging zonder veel vooruitgang, kortom.

Brengt de harmonie leven in de brouwerij?

Dan wordt iedereen toch even terug wakker. Het antwoord op een vraag van Elhasbia Zayou (die ziek is, maar door Dirk Kennis wordt gesteld) over de ‘stadsbrouwerij’ in de Nieuwstraat, is straffe kost. Het café aan de parking staat te huur voor 3000 euro. De stad heeft het echter maar voor één euro verpacht aan brouwerij Het Nest, met de verplichting om er horeca te houden én een brouwerij uit te bouwen. Het is duidelijk dat die brouwerij, noch de horeca werken zoals het zou moeten. Dirk Kennis vraagt in hoeverre dit correct verloopt en of een huurprijs van 3000 euro zomaar kan voor een 1-euro-erfpacht.

Nee, zegt schepen Luc Van Laer, dat kan niet. Volgens het stadsbestuur zijn de erfpachtvoorwaarden geschonden en is het contract met de pachter(s) dus eigenlijk verbroken. Tom Corstjens treedt hem bij en vertelt dat ze de leegstand door een deurwaarder heeft laten vaststellen, precies om dat contract te kunnen ontbinden. De stad is ook verrast door de huuradvertentie. Ze heeft ze bij het dossier gevoegd en bekijkt hoe ze daar juridisch verder mee kan. De toekomstige bestemming van het gebouw zal opnieuw worden bekeken, aldus de schepen.

Dirk Kennis is bij de pinken en informeert meteen of een nieuwe culturele invulling overwogen kan worden. Neem nu de Centrumharmonie, die nog altijd met lokaalproblemen kampt. En ze is misschien de enige niet. Volgens Tom Corstjens moet cultuur inderdaad kunnen. Wordt zeker vervolgd!

Het is voor de voorzitter duidelijk al te laat; ze wil afronden, maar Dirk Kennis had nog een vraag over de gehandicaptenparking aan het Wijkgezondheidscentrum in de Stationsstraat die zeer slecht is aangegeven. De schepen valt uit de lucht, Dirk stuurt hem een foto en inmiddels mogen we ervan uitgaan dat dat daar fatsoenlijk gearrangeerd zal worden.

Ook de vraag van Yves Van Hulsel over de definitieve afwerking van de verkeersregeling in Groenenheuvel moet er op een drafje door. Marlon Pareijn weet namelijk niet goed waarom daar nog geen definitieve markeringen of plantenbakken zijn geïnstalleerd.

We vliegen buiten en de OCMW-raad gaat in geheime zitting. Ook dat duurde maar even. (vnp)