600.000 euro om de coronapil te verzachten

600.000 euro om de coronapil te verzachten

Dirk Kennis vreest dat het schepencollege weinig ruimte voor inspraak zal laten bij de besteding van de Vlaamse hulpmiddelen voor de jeugd-, sport- en cultuursector. Daarom interpelleerde hij als volgt en formuleert hij ook een voorstel. Onderaan vindt u de tekst waarin dat voorstel concreter wordt uitgewerkt.

Het stadsbestuur, dat zich oorspronkelijk niet geroepen voelde om de verenigingen in de sport, – cultuur en jeugdwerkhoek financieel te compenseren voor de problemen die ze door de coronacrisis ondervinden, kreeg daar van de Vlaamse Regering een bedrag van 600.529 euro voor ter beschikking. Zo’n som wordt maar beter goed besteed. We twijfelen er niet aan dat het stadsbestuur dit ook vindt, maar hebben onze twijfels bij de manier waarop die gelden verdeeld zullen worden. Voorlopig kregen de mogelijke begunstigden enkel een mailtje, met de vraag om de geleden schade zo goed mogelijk te begroten. Qua input heeft dit systeem meer beperkingen dan sterke kanten. Bovendien bestaat het gevaar dat een aantal instellingen die sterk corona-gedupeerd zijn, zoals de parochiezalen, naast de boot vallen.

De Brugpartij dringt bij deze nog eens sterk aan op de organisatie van een staten-generaal, waarbij alle adviesraden uit de genoemde sectoren worden betrokken en waarbij ook de verenigingen zelf en de para-sociale instellingen hun inbreng hebben. Dat heeft vele voordelen:

– direct contact met de doelgroepen staat een veel betere inschatting van de echte noden toe;

– de redenen waarom men veel, een beetje of geen steun krijgt, kunnen duidelijk worden toegelicht, wat het draagvlak voor de operatie versterkt;

– er kan ook worden gepraat over steunmaatregelen die geen financiële inslag hebben; verenigingen (en de stad) kunnen leren van mekaar en mekaar allicht slimme oplossingen bieden;

– het streven naar daadwerkelijke participatie, dat in het beleidsakkoord met dikke letters staat geschreven, kan hier op een door iedereen gedragen manier in praktijk worden gebracht.

600.529 euro is veel geld, en tegelijk (te) weinig. Dit budget is in elk geval een buitenkans om eindelijk eens samen beleid te maken, en ook samen het verschil te maken.

VOORSTEL

Naar een duurzaam en gedragen post-coronabeleid voor Geel

De corona-periode had een nooit eerder geziene impact op het leven van mensen, op het functioneren van ons stedelijk weefsel en op onze samenleving. Nu de situatie stilaan opklaart, moeten we ons voorbereiden op de post-coronaperiode. Het is nuttig en nodig om de opgedane kennis en ervaringen van de voorbije maanden te documenteren en te evalueren, om zo te komen tot een duurzaam en gedragen post-coronabeleid voor onze Stad.

 

Een crisis van deze omvang, die ieders leven en iedere vezel van ons samenleven impacteert, moeten we aangrijpen om naar een betere en veiligere toekomst te streven. Het is een kans die we niet mogen missen, anders wordt de post-coronaperiode louter een terugkeer naar het ‘oude normaal’. Een blinde voortzetting van wat we als gewoonte ervaarden, vindt niemand meer wenselijk. De aanzet naar ‘een nieuw normaal’ is dringend nodig.

Dat heel wat mensen daar naar op zoek zijn, mag o.a. blijken uit het succes van de lokale facebookgroep “Virale solidariteit – Geel en omstreken” die op 3 maanden tijd 365 mensen met mekaar in contact bracht om hoop, inzichten en solidariteit met mekaar uit te wisselen. Uit de vrijwillige, creatieve aanpak van allerhande initiatieven tijdens de voorbije maanden in Geel bleek dat heel wat mensen en groeperingen effectief bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken. Voor mekaar en zelfs voor onbekenden. Dat er heel wat deskundigheid, inventiviteit en betrokkenheid te vinden zijn bij diverse diensten, groeperingen en burgers is de voorbije maanden meermaals gebleken. Het staat bovendien vast dat deze mensen hun troeven willen aanbieden om oplossing- en verbeteringsgericht te werken. Dit menselijk kapitaal moeten we dan ook mee aanspreken en betrekken bij de heropbouw in de post-coronaperiode in Geel.

Laat ons de kans te baat nemen om inzichten en ervaringen te delen, mekaar en onszelf te inspireren. Laat het stedelijk beleid naast cijfers en statistieken ook deze zaken als feiten aanzien en er lessen uit leren. Laat ons zo in co-productie met onze burgers een aanzet leveren voor een duurzaam en gedragen ‘nieuw normaal’ voor Geel. Het gedeelde engagement en de solidariteit van tijdens deze crisis kan als springplank dienen om een antwoord te geven op de vraag hoe we onze stad klaar kunnen maken voor een toekomst na corona.

 

Praktisch?

 

  • Een procesbegeleidingsgroep met een vertegenwoordiger uit iedere gemeenteraadsfractie
  • Luistersessies met terrein- en ervaringsdeskundigen.
  • Integratie van de stedelijke advies- en overlegraden.
  • Vrijwillige deelname van de betrokken diensten en (interne en externe) instanties.

Welke beleidsdomeinen?

 

  • Welzijn en maatschappelijke kwetsbaarheid
  • Dienstverlening, gezondheid en veiligheid
  • Socio-cultureel weefsel, projecten en initiatieven
  • Onderwijs en jeugd
  • Sociaal economisch weefsel
  • Ruimtebeleving en mobiliteit
  • Communicatie en crisisbeheer
  • ….

Welke stappen?

 

  • Een inventaris (vaststellingen, feiten, aanbevelingen,…) vanuit de verschillende werkvormen en gesprekken
  • Een synthese- en aanbevelingsnota, besproken in een algemene gemeenteraadscommissie en vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • Een bijgestuurde, aangevulde of aangepaste meerjarenplanning ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

 

Timing?

 

  • Augustus: Samenstelling en opstart procesbegeleidingsgroep
  • September – december:

Hoorsessies van terrein- en ervaringsdeskundigen.

Integratie van de betrokken stedelijke advies- en overlegraden.

Vrijwillige deelname van de betrokken diensten en (interne en externe) instanties.

  • Januari – maart:

Een inventaris (vaststellingen, feiten, aanbevelingen,…) vanuit de verschillende werkvormen en gesprekken

Een synthese- en aanbevelingsnota, besproken in een algemene gemeenteraadscommissie en vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Een bijgestuurde, aangevulde of aangepaste meerjarenplanning ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.