De Ring is niet nodig
Het budget kan béter besteed worden
De huidige situatie op de as Gasthuisstraat – Sint-Dimpnaplein – Logen bewijst dat het doortrekken van de Ring niet nodig is om het zwaar doorgaand verkeer te weren. De inname van nog meer open ruimte en het onteigenen en verharden van weer eens een paar hectare landbouwgrond is dus niet de enige, en zeker niet de duurzaamste oplossing voor het meest acute mobiliteitsprobleem van Geel.
De verkeersinfrastructuur in Geel is niet om over naar huis te schrijven. Onze fly-over is natuurlijk ge-wél-dig, maar daar is alles mee gezegd. Het hoofdwegennet laat sterk te wensen over. Zeker tijdens de spits is de doorstroming op de Ring lamentabel. Dat is een van de redenen waarom het zwaar verkeer de sluiproute door Sint-Dimpna neemt. De Brugpartij vindt dat de miljoenen die men ooit (of nooit?) aan het doortrekken van de Ring wil spenderen, beter besteed kunnen worden aan probleemoplossende ingrepen op de bestaande Ring én elders in Geel. Daardoor zal het positief effect niet alleen op Sint-Dimpna voelbaar zijn.
Werk genoeg aan de winkel!
De files die op de Ring ontstaan tussen de kruispunten met de Antwerpseweg en de Stelenseweg/Koning-Albertstraat kunnen door een verstandige herinrichting van die kruispunten weggewerkt worden. De combinatie rotonde + verkeerslichten moest een betere doorstroming opleveren, maar doet het tegendeel. Dat je in een dubbele baan een rotonde oprijdt om ze vervolgens in een enkele baan af te moeten rijden, is een verkeerskundige kemel. Het schept zeer gevaarlijke situaties en veroorzaakte al meerdere ongevallen.
Al in 2008 erkende een streefbeeldstudie de noodzaak van ventwegen (voor verkeer dat naar de baanwinkels rijdt) naast de Antwerpseweg. 15 jaar later staan we nog geen stap verder en slibt de Antwerpseweg dagelijks gedurende meerdere uren dicht. Het is hoog tijd dat dit dossier, waarover zowel lokaal als bij de AWV consensus bestaat, wordt uitgevoerd.
Samen met het verder afwerken van de zg. bereikbaarheidsas (Werft-Baantveld-Eikenstraat) is er al jaren een fietstunnel voorzien onder de Ring, om de fietsers naar Thomas More veilig te laten oversteken. Ook daar hebben we al jaren niets meer van gehoord. En dan is er nog de Molseweg, van het einde van de Ring van Geel tot aan de Ring van Mol. Fietsers zijn er nog altijd vogelvrij, wandelaars hebben geen oversteek. Een fiets- en wandeltunnel van de Busser naar de Zandstraat is ooit voorzien geweest, maar werd geschrapt wegens te duur. Kortom, niet dat er geen plannen zijn, maar de uitvoering blijft in het beste geval een vraagteken.
We wedden op het verkeerde paard
Onze beleidsmakers schijnen te denken dat het geld om deze dringende problemen op te lossen, maar beter wordt opgespaard om de doortrekking van de Ring niet in gevaar te brengen. Na de fly-over, de laatste grote mobiliteitsinvestering in Geel, is er hier dan ook niets meer gebeurd. Doordat het stadsbestuur zijn burgers al meer dan vijftien jaar een bijkomend stuk Ring belooft, laat het de middelen onbenut om investeringen te doen die niet alleen de mensen van Sint-Dimpna, maar van heel Geel ten goede komen. Blijven we wachten op Godot of beginnen we er vandaag aan?