In mei legt iedereen wel een ei

In mei legt iedereen wel een ei

Ze beginnen het te kennen. Met veel bravoure werd de laatste gemeenteraad afgehaspeld in welgeteld een uur en een kwartier. Geen record, maar het scheelt niet veel! Van wie de bravoure in werkelijkheid kwam, leest u hieronder.

Het eerste ei was al uitgekomen. Raadslid Fonsy Bellinckx (CD&V) was namelijk grootvader geworden van een fikse kleindochter. Suikerbonen dus voor alle raadsleden, behalve voor Tinne Van Gelder, die haar stage afwerkt in Tanzania, en voor Griet Smaers, die ziek was.

Van die boer geen eieren

Het aangepast meerjarenplan (2014 – 2021) van het OCMW werd ter goedkeuring voorgelegd en daar had de Brugpartij toch wel bedenkingen bij. Bij goede beleidsdoelstellingen horen ook goede budgetten volgens Dirk Kennis. Hij wees er fijntjes op dat de investering die het stadsbestuur via eigen middelen in het OCMW doet met maar liefst zeven procent is gezakt, terwijl met het herstelplan 2013-2019, gelanceerd door de vorige legislatuur, vooral mensen in armoede worden getroffen. Als je alleen maar naar de leefloondossiers kijkt, merk je een stijging van bijna 23 % op vijf jaar tijd. Daar tegenover staat een subsidiëring van 470 € per dossier of een slordige 27.000 € extra per jaar. Niettemin is er geen personeel bijgekomen. Eigenlijk komt dat neer op een besparing op armoede-ondersteuning.

De voorbije vijf jaar merkt de VVSG een stijging van 30% aan financiële steuntrekkers voor basiskosten (huur, energie of medische zorgen), de zg. aanvullende steun. Volgens de VVSG (én de Brugpartij) moet armoedebestrijding lokaal een echte prioriteit zijn, maar het budget voor die aanvullende steun wordt in het OCMW-meerjarenplan nog altijd niet verhoogd.

Via het gemeentefonds kreeg Geel op twee jaar tijd 100.000 € meer omdat het een stijgend aantal kinderen telt die geboren worden in kansarme gezinnen. Deze toelage zou volgens de Brugpartij absoluut ingezet moeten worden om kindarmoede te bestrijden, maar dat is blijkbaar niet zo. Waarvoor ze dan wel gebruikt wordt, is volstrekt onduidelijk in het voorgelegde meerjarenplan.

Om deze (en andere) redenen keurde de Brugpartij de aangepaste meerjarenplanning van het OCMW niet goed. Sterker nog, Dirk Kennis vroeg het bestuur nadrukkelijk om de middelen die men het OCMW ter beschikking stelt niet verder af te bouwen, en op zijn minst de middelen van de Vlaamse en federale overheid die men daarvoor krijgt, ook effectief in te zetten in de armoedebestrijding.

Noël had een eitje te pellen

Het AZ St. Dimpna rekent zijn patiënten al jaren 1 euro per ligdag aan voor de TV op een tweepersoonskamer. Dat supplement moet sinds 2015 in de ligdagprijs zitten, en is dus onwettelijk. Al ettelijke keren kaartte Noël Devos dat probleem aan, en telkens zei men dat men ermee zou stoppen. Toch blijft hij op ‘de ziekenkas’ mensen zien met facturen waarop het supplement nog wordt aangerekend.

Vera Celis, ‘waarnemend voorzitter’ van de Raad van Bestuur van het AZ, had het dan ook nog maar eens nagevraagd, en volgens haar zou de praktijk sinds januari 2019 van de baan zijn. Het zou nog wel kunnen dat er nog facturen komen met die kost erop, maar dat komt dan volgens haar omdat de facturatietermijn altijd een maand of drie kan uitlopen. Maar het zou in orde moeten zijn, aldus Celis. Zal ook wel in orde komen ook, veronderstellen we. Noël haalde er haast alle kranten en sociale media mee.

Beter een half ei dan een lege dop?

Zeker wat mobiliteit betreft, is een langetermijnvisie geen overbodige luxe. De standpunten die door het beleid worden ingenomen, zijn wel oké, maar wat er daadwerkelijk uitgevoerd wordt, staat hiermee in schril contrast. In dezelfde wijk – Elsum is er een duidelijk voorbeeld van – worden straten afzonderlijk aangepakt en heraangelegd in een toestand uit de tijd dat de auto nog keizer was, en van een totaalvisie is er helemaal geen sprake. De Brugpartij pleit daarom voor een masterplan voor Elsum, waarbij de structurele maatregelen die in de wijk genomen worden, op mekaar én op de Geelse mobiliteitsvisie worden afgestemd. Enkel dan is er kans om de mobiliteitsprincipes uit het beleidsplan ook effectief te realiseren, stelde Dirk Kennis. Hij wou weten of ook schepen Marlon Pareijn dat een goed idee vond.

De schepen van Mobiliteit is er naar eigen zeggen meteen ingevlogen bij zijn aanstelling. Ondertussen heeft hij via het studiebureau Arcadis zijn eigen accenten en opmerkingen kunnen toevoegen aan het in opmaak zijnde mobiliteitsplan. Een (volgens hem) goede visie ligt klaar om goedgekeurd te worden door het schepencollege. Althans, hij hoopte dat het schepencollege die zou goedkeuren. Na het fiat van het schepencollege zou er dan een participatietraject komen met de burgers, en er staat ook een gemeenteraadscommissie op stapel. Het klonk alsof Marlo Pareijn de Brugpartij-visie omtrent masterplannen op dorps- of wijkniveau wel zag zitten, al merkte hij op dat aanpassingen in de ene wijk invloed hebben op een andere. Zó ver waren we zelf natuurlijk ook.

En hoe zit dat nu met de vernieuwde stoepen in de Dr.-Peetersstraat, vroeg Dirk Kennis aan Ben Van Looveren. De stoepen zijn dan wel vernieuwd, maar waar er vroeger geen lag, ligt er nu nog altijd geen. Meerwaarde van de investering: nihil. Volgens de schepen heeft de stad daar wel een visie op, maar moet hij het stellen met onderhoudsbudgetten. Hij kiest dus eieren voor zijn geld.

Het ene ei is het andere niet

De derde interpellatie van de Brugpartij ging over asfalteren in Geel: waarom de ene straat wel en de andere niet? Van de 11 straten die zopas een beurt hebben gekregen, bevonden er zich nog een aantal in goede staat, terwijl andere straten, die druk gebruikt worden door fietsers, er veel slechter aan toe zijn. De Kleinemeerdijk, bijvoorbeeld. De logica is dus niet meteen duidelijk.

Schepen Ben Van Looveren wist uit te leggen dat een straat die er slecht uit ziet er daarom nog niet slecht aan toe is. Er volgde een tamelijk technische uitleg over de dikte van de lagen, over barsten en scheuren, de stabiliteit van de ondergrond, het gebruik van de weg…. Het is duidelijk dat het technische hierbij voorrang heeft op het esthetische. En ook hier heeft Van Looveren zich te houden aan beperkte budgetten. De bevoegde diensten maken een lijst van prioritair te asfalteren straten op aan de hand van een score (van 0 tot 5). De straat die het hoogste scoort, komt eerst aan de beurt. Van Looveren beloofde Dirk Kennis deze lijst te bezorgen.

Het ei van Columbus

Tot slot nog een voorstel van Open VLD. Die mannen zitten echt wel met de Ecodroom in hun maag. Dat er toch zoveel verlies gemaakt wordt… Het half uur gratis parkeren is er van toepassing, maar als je gaat biechten op Sint-Amands en dat duurt toevallig 31 minuten, dan betaal je voor een vol uur, aldus Gareth Vandervelde. Hij vroeg zich ook af of het niet mogelijk was om alle (!) ondergrondse parkeerplaatsen te voorzien van een laadpaal voor elektrische wagens. Dat zou pas ‘show’ zijn, hiermee zou Geel zich echt op de kaart zetten, aldus het blauwe raadslid. Bovendien zou het – volgens zijn eigen berekeningen – zulk een succes zijn dat de Ecodroom binnen de kortste keren het goudhaantje zou worden van de Geels stadskas.

Een nuchtere Marlon Pareijn zei dat er momenteel nog maar 5 % elektrische wagens rondrijden en dat het gemiddelde gebruik van de laadpalen die momenteel in Geel staan ruim onder de 1 wagen per dag ligt. Niet opportuun dus.

En dan zouden we ei zo na nog vergeten…

De OCMW-raad was er natuurlijk ook, aansluitend op de gemeenteraad. De agenda telde amper drie (dan nog te verwaarlozen) punten. Eén min of meer te onthouden punt: Griet Smaers wordt de Geelse afgevaardigde in de overlegfora en partnerorganisaties van Welzijnszorg Kempen. Het aantal zitjes dat ze verondersteld wordt te bemannen, is ondertussen niet meer te tellen. Druk-druk dus… een mens zou van minder ziek worden. Het zal toch geen mandatenverzamelitis zijn, zeker?

En zo gebeurden er toch weer rare dingen in de raadszaal. Laat ons daar blij over zijn, want anders was het leven maar saai. Volgende afspraak op 3 juni, om 20 uur in de Ooievaarsnest! (cs)