Van Astoriaanse kronkels en andere maneuvers

Home / Mobiliteit / Van Astoriaanse kronkels en andere maneuvers

Van Astoriaanse kronkels en andere maneuvers

Nee, de bewoners van de buurt rond het toekomstige Astorproject hebben het stadsbestuur niet mee. Voor zover iemand daar die illusie nog koesterde, werd ze maandag finaal aan diggelen geslagen door een burgemeester die op de gemeenteraad beweerde met alle middelen te willen vermijden wat ze een week voordien zelf had mogelijk gemaakt.

Op de zitting van begin april was er al over Astor geïnterpelleerd, meer bepaald over de tijdelijke weg van de Groenstraat naar de werf, die de projectontwikkelaar volgens de bouwvergunning moet aanleggen. Die werfweg blijft als voorwaarde overeind, had burgemeester Celis toen benadrukt. Dat de trucks van de aannemer via de Technische-Schoolstraat en de Klein-Veldekensstraat zouden aanrijden, was voor haar geen optie. Die straten zijn daar inderdaad niet voor geschikt en voor de vele schoolgaande fietsers op die route zou dat levensgevaarlijk worden. Op dat moment had de bouwheer nog altijd geen akkoord bereikt met één eigenaar, om diens grond voor deze tijdelijke werfweg te gebruiken, en zolang stond de start van de werken ‘on hold’. Maar achter de schermen is in april blijkbaar heel wat gebeurd.

Allez, vooruit!

Op maandag 23 april vaardigde het schepencollege een tijdelijke politieverordening uit, op basis waarvan de aannemer tóch via de Technische-Schoolstraat en de Klein-Veldekensstraat naar de werf mag rijden. Daar zijn enkele voorwaarden aan gekoppeld: geen werfverkeer +3,5 ton rond het begin en einde van de schooltijden, een parkeerverbod in een aantal straten op het traject van en naar de werf, de aanleg van een tijdelijk fietspad ter hoogte van de toekomstige fietsostrade en een omleidingsweg voor fietsers langs het Lindenhof.
Twee weken later wou Kristof Van Reusel op de gemeenteraad wel eens weten waarom het schepencollege van gedacht was veranderd, en vooral waarom men de aannemer had toegestaan om – letterlijk – het slechte pad op te gaan, terwijl er twee dagen later (op 25 april) nog overleg was met die ene grondeigenaar bij de Vrederechter. Tussen haakjes: het was Astor die de buurt later die week van deze beslissing op de hoogte bracht, nadat er bij de Vrederechter geen akkoord was bereikt. “Wij geloven oprecht dat het stadsbestuur alles gedaan heeft wat in haar (sic) mogelijkheden lag om een ontsluiting via de Groenstraat te realiseren”, schrijft de Astor-man er fijntjes bij. Jammer maar helaas: er zit niets anders op.
Ook burgemeester Vera Celis (N-VA) ging die kant op. “Astor wou de werken begin april al starten, mét werfweg of zonder,” zei ze. “Wij vinden ook dat aanrijden via de Technische-Schoolstraat en de Klein-Veldekensstraat geen goede oplossing is, maar de situatie zat in een patstelling en als Astor toch begon, vonden wij dat we voor maximale veiligheid moesten kiezen. Daarom hebben we die politieverordening uitgevaardigd.” Ze voegde er nog aan toe dat ze uit de grond van haar hart hoopte dat er alsnog een tijdelijke werfweg gerealiseerd zou worden.
Dat er diezelfde ochtend in de Technische-Schoolstraat, tegenover de Klein-Veldekensstraat, door gemeentwerklui alvast een boom was gekapt die in de weg stond voor de vrachtwagens, moet haar hoop toch een knauw gegeven hebben, zou een mens denken. Beetje vreemd ook: de bevoegde schepen, Ben Van Looveren (CD&V), was van die kap niet op de hoogte.

Een bocht van 180 graden

Kristof Van Reusel wees erop dat het feit dat er nu wél over de Technische-Schoolstraat en de Klein-Veldekensstraat mag aangereden worden, de projectontwikkelaar niet bepaald motiveert om nog veel Latijn (en centen) in een nieuwe werfweg te steken. Eigenlijk is die nu overbodig geworden, ondanks het feit dat het stadsbestuur een maand geleden nog had beweerd dat daar geen weg naast was. “U neemt een bocht van 180 graden”, vond Van Reusel. “Ik heb de indruk dat jullie gewoon bezweken zijn voor de druk van Astor.” De burgemeester bleef echter beweren dat er niets anders op zat dan voor de slechtste oplossing te kiezen. Ze werd daarin bijgetreden door schepen Bart Julliams (N-VA), die er op wees dat die politieverordening geen aanpassing van de bouwvergunning was, en dat ze was genomen onder het motto ‘nood breekt wet’. Volgens hem blijft de tijdelijke werfweg nog altijd een voorwaarde in de bouwvergunning. Welk gewicht daar dan aan gegeven moet worden, vertelde hij er niet bij. Een feit op het terrein wordt die werfweg in elk geval voorlopig niet. Blijkbaar was het de bedoeling dat die boom vóór 14 mei gekapt moest zijn. Dat schijnt momenteel voor Astor de startdatum te zijn.
Het stadsbestuur is er eens te meer niet in geslaagd met de bewoners te overleggen over deze toch cruciale stap in het dossier. Het is er evenmin al in geslaagd publiekelijk toe te geven dat het gewoon achter dit omstreden project staat. Hoe valt het anders te verklaren dat de Technische-Schoolstraat en de Klein-Veldekensstraat als een rode loper voor Astor mogen dienen?