Meer van hetzelfde: de boodschap werd niet begrepen

Meer van hetzelfde: de boodschap werd niet begrepen

Het meerjarenplan 2020-2025: de evaluatie van de Brugpartij

Na de verkiezingen van 2018 hees de bestaande coalitie zich opnieuw in het zadel, hoewel ze qua kiezerssteun terugviel van 67,23 naar 52,3 procent. De vraag of de nieuwe meerderheid het signaal begrepen heeft, wordt voor het eerst beantwoord in dit meerjarenplan, dat – anders dan het bestuursakkoord – concrete contouren van het te verwachten beleid bevat. Zijn er trendbreuken en als ze er zijn: gaan ze in de goede richting?

Ja, er is sprake van nieuw beleid. In zekere mate wordt dat zelfs aangedreven door een proces waarop de Geelse politiek zich voordien nog niet liet betrappen: participatie. Dat op zich is zeker positief. De invulling van dat beleid is een ander paar mouwen. Zeker als het om duurzaamheid gaat, is de inspanning verre van overtuigend.

  • Het stadsbestuur zet zich achter het autodelen, maar voorziet daar slechts 29.000 € per jaar voor.
  • Het promoten van de korte-keteneconomie: 1.500€.
  • De biodiversiteit bevorderen: 2.500€.
  • De biodiversiteit behouden: 1.500€.
  • Infovergaderingen rond klimaatthema’s: 1.000€.

Kortom, wie naar peanuts-posten zoekt, vindt die in de duurzaamheidshoek.

Onze voorstellen

De Brugpartij ging in op de oproep om beleidsvoorstellen in te dienen. Enkele geplande acties liggen inderdaad in de lijn van onze voorstellen.

  • De Diestseweg vergroenen: men vergroent de Havermarkt (vanaf 2023)
  • Het trage-wegenplan realiseren: men trekt daar 5 x 60.000€ voor uit
  • Het aanbod aan kinderopvang uitbreiden: men ‘faciliteert’ de toename van de betaalbare opvang voor 0-3-jarigen (budget: 3.000€)

Andere dan weer helemaal niet.

  • Decentraliseren van de dienstverlening: men komt niet verder dan het verplaatsen van de automaat met cadeaubons…
  • Onderhoudsplicht van kinderen voor ouders in woonzorgcentra afschaffen: gebeurt niet
  • Opstarten project geveltuintjes: zit niet in het project ‘Geel vergroent’
  • Een nieuwe aanpak van het sluikstorten (het probleem cijfermatig in kaart brengen en degelijk analyseren): gebeurt niet
  • Een doordacht masterplan voor Elsum opstellen: gebeurt niet
  • 50 extra dienstfietsen aankopen: het worden er 2 (in 2021) want ‘er staan er genoeg in de garage’
  • Herzien inningsbeleid niet-betaalde schoolrekeningen: men gaat met de scholen rond de tafel zitten (3 x 1000€ tot ’22)
  • Een nieuwjaarsreceptie organiseren voor de Gelenaars: kan er niet af.

Vaag, onrealistisch en zwaar uit de bocht

Het meerjarenplan bevat te veel winderige beweringen, waarvan er sommige gewoon onrealistisch zijn of door hun vaagheid in de categorie ‘goede voornemens’ blijven steken.

  • De doorstroming en de veiligheid op de Ring en de Antwerpseweg verbeteren (Hoe? Er werd geen budget voorzien.)
  • De verbinding van de Ring met de Retieseweg realiseren: proficiat als ze dat tegen 2025 kunnen. In werkelijkheid gaat het om het ‘participeren aan en opvolgen van’ het proces dat de provincie twee jaar geleden startte. Budget: 0€. (De Brugpartij participeert daar ook aan en volgt het dossier eveneens op.)
  • Daarnaast zijn er enkele nieuwe ‘beleidskeuzes’ waarin de Brugpartij zich absoluut niet kan vinden. De belasting op nachtwinkels en de motivatie daarvoor (het ‘ontraden’ van deze zaken als ‘dekmantels voor criminele activiteiten’) is compleet in tegenspraak met een andere actie van hetzelfde meerjarenplan (AC000311: ‘preventief anti-discriminatiebeleid’), dat zegt: “Geel zet in op positieve acties, positieve beeldvorming en engagementen van actoren die zich inzetten op het inclusief benaderen van verschillende bevolkingsgroepen.”

Geen positieve trendbreuk

95% van de budgetten gaat naar klassieke investeringen (sporthal, schoolgebouwen, verbouwing en verwerving eigen patrimonium, weg- en rioleringswerken, stoepen…) en naar oud beleid.

  • Het kerkenplan van de vorige legislatuur wordt onveranderd doorgevoerd
  • De subsidies voor vestigingen in kernwinkelgebied blijven (dit zijn hoofdzakelijk Vlaamse gelden, en is de evaluatie zó positief?)
  • Het ‘nieuwe’ mobiliteitsplan is een opgewarmde versie van het oude
  • De aankoop van het voormalig militair domein (2.074.000€ ‘om jeugdzone in te richten’) werd 15 jaar geleden al beslist.
  • Uitbreiding van het cameranetwerk
  • Het woonbeleid blijft wat het is: schraal. Zie de ‘ambitie’ om naar 6% sociaal huuraanbod te streven, waarvoor dan 19.850€ per jaar aan eigen middelen wordt uitgetrokken. 6% is het Vlaamse (gemiddelde) streefdoel, in Geel is de behoefte veel groter.

Er werd verwacht dat deze nieuwe legislatuur op sociaal vlak een tandje zou bijsteken, maar dat gebeurt niet. In verband met armoedebestrijding, één van de bijzonderste aandachtspunten voor de Brugpartij in de komende legislatuur, is de vaststelling zelfs ontnuchterend. Van een positieve trendbreuk om de stijgende druk van het armoedeprobleem te counteren, is geen sprake. Meer zelfs, de globale middelen in de beleidsdoelstelling ‘armoede’ stijgen maar met 1% per jaar, terwijl de gemiddelde inflatie in 2019 1,5% bedroeg. Een groei van 5% t.o.v. een inflatie van 7,5% op vijf jaar, dat is een achteruitgang. Er zijn enkele opvallend negatieve uitschieters:

  • Actieplan 000022: het versterken van de kansen tot professionele activering: -14,7%
  • Actieplan 000026: autonomie en maatschappelijke participatie bevorderen: – 7,4%
  • Actie 000457: bestrijding armoede met actieve betrokkenheid van kwetsbare gezinnen: alternerend 7.250 en 2.700€, ofte peanuts + 0%.

Het stadsbestuur gelooft niet in zichzelf

Op de meest essentiële punten is het beleid van deze meerderheid voor de Brugpartij te weinig ambitieus en zelfs in tegenspraak met zichzelf. Een mooi voorbeeld is het parkeerbeleid. Hoewel men beweert een mobiliteitsplan te hebben dat de wagens makkelijker naar de centrumparkings zal leiden, in een centrum dat men belooft veel aantrekkelijk te zullen maken, verwacht men de komende jaren dalende parkeerinkomsten.

Actieplan 000094 (Parkeerbeleid): 236.250 in 2020 => 218.274 in 2025: -7,6%

Actie 000739 (uitvoering Parkeerbeleid door privépartner): 246.250 => 216.274: -12%

Oude wijn in nieuwe zakken

Terug naar de hamvraag. Heeft de nieuwe meerderheid begrepen wat de kiezer haar in oktober 2018 wilde vertellen? Dat antwoord is niet alleen belangrijk voor de volgende legislatuur, maar het zegt ook iets over wat we in 2024 kunnen verwachten, wanneer er nieuwe verkiezingen zijn.

Het antwoord is helaas ‘neen’. Dit meerjarenplan bestaat hoofdzakelijk uit oude wijn in nieuwe zakken. En als er al eens een nieuwe fles wordt opengetrokken, dan komt er geen wijn uit, maar een verzuurd brouwsel met de brakke geur van pestbelastingen op nachtwinkels. Deze verholen racistische aanpak heeft volgens de Brugpartij geen plaats in een stad die al eeuwen voor haar openheid en tolerantie bekend staat.

Dit meerjarenplan geeft geen blijk van de nieuwe dynamiek die nodig is om de uitdagingen van een lokale gemeenschap in de 21ste eeuw aan te gaan. Als het over klimaat en duurzaamheid gaat, over volop inzetten op de dorpsgemeenschappen en op snelle en efficiënte maatregelen voor meer verkeersveiligheid en een moderne mobiliteit, schiet dit plan schromelijk tekort.

De Brugpartij stelde het meerjarenplan mee vast, maar keurde het om deze redenen niet goed. Ook Open VLD en PvdA gaven een ‘njet’, Vlaams Belang stemde met de meerderheid mee.