PRUP Regionale verbinding Geel bis

PRUP Regionale verbinding Geel bis

Via onderstaande link download je een mogelijke reactie op de startnota voor het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis, ofwel het zg. ‘doortrekken’ van de ring (R14). Ze kwam tot stand na een zorgvuldige, kritische afweging van het dossier, voor zover het nu bekend is, door de Brugpartij.

Waarom deze reactie?

Wij vinden dat het probleem van Geel-centrum, met name dat van de Gasthuisstraat en Sint-Dimpna, NU opgelost moet worden en geen 15 jaar meer op een oplossing kan wachten. Toch zit dat er helaas aan te komen. Ten eerste is dit een ingewikkeld dossier, dat heel wat vergunningen en onteigeningen nodig zal hebben. Dat er een ‘bis’ in de naam staat, is niet voor niets. Dat verwijst naar de eerste versie van dit plan, die (nadat eerst de Geelse N-VA een mislukte poging ondernam om het te saboteren) in 2014 door de Raad van State werd vernietigd. Ook politiek en juridisch kan er dus nog een en ander spaak lopen voor dit PRUP dat momenteel trouwens nog maar in fase 2 van de 6 in de goedkeuringsprocedure zit. Ten tweede is het een bijzonder duur dossier. Hoe duur, daar heeft nog niemand naar geschat, maar als je weet hoe beperkt de Vlaamse middelen zijn, en waar die al zeker naartoe zullen gaan (ook Antwerpen heeft ringplannen), is de financiering van deze investering de komende jaren hoogst onzeker tot volstrekt onrealistisch. Kortom, nog eens 15 jaar wachten op een oplossing, is voor ons te lang.

Een snellere oplossing is realistisch en mogelijk

In augustus vorig jaar was de weg Geel-Retie langer dan een maand helemaal afgesloten. Toen nam al dat zwaar verkeer braaf die andere route, daar heeft geen haan over gekraaid. Waarom doen ze dat niet altijd? Omdat ze dan moeten rekeningrijden en omdat de op- en afritten van de E34 richting Eindhoven in Turnhout zo onpraktisch zijn aangelegd dat er files en gevaarlijke situaties ontstaan. Mochten die problemen opgelost kunnen worden, dan zou dat op Sint-Dimpna een totaal ander verkeersbeeld geven. De Brugpartij denkt dat die knelpunten veel sneller én veel goedkoper opgelost kunnen worden dan de uitvoering van dit PRUP.

Dat het probleem van Sint-Dimpna is ontstaan omdat de ring (nog) niet werd doorgetrokken, is een opinie die in Geel sterk is ingeburgerd. Ze werd er de voorbije decennia dan ook ingehamerd door alle politici van de meerderheid. Maar men kan net zo goed zeggen dat het probleem van Sint-Dimpna is ontstaan omdat het Vlaams Gewest die as niet aan de stad wil overdragen (zodat die ook geen tonnenmaatbeperking kan invoeren). En toch: trucks die via de ring en de N19g (de ‘expressweg’) naar de E34 in Turnhout en Retie rijden, zijn daar sneller dan trucks die door het Geelse centrum karren.

Zo begrijpt u stilaan waarom wij het geen goed idee vinden om nu al groen licht te geven aan alweer zoveel hectaren extra beton in ons landelijk landschap. En vooral: we willen daar niet op blijven wachten. Als we dat doen, wordt de oplossing voor Sint-Dimpna namelijk sowieso op de lange baan geschoven. Het wordt dan nodeloos een dure keuze. Wij vragen daarom dat die andere oplossingen eerst goed bekeken worden. Dat moet nú gebeuren. De maatregelen die wij voorstellen moeten vervolgens als eerste genomen worden, vóór we aan een nieuwe, lange calvarietocht van vergunningen en onteigeningen beginnen.

Als jij ook een snelle oplossing voor Sint-Dimpna wil, vraag dan samen met ons of onze overheden daar nú bij stil willen staan. Lees de model-reactie en zet ze inhoudelijk gerust naar je hand. Durf jij samen met ons out of the box te denken? Zorg dan dat je reactie ten laatste op 2 december in de mailbox belandt van ruimte@provincieantwerpen.be.

Reactie PRUP