Aures habent et non audient
De gemeenteraad van 4 november
Aures habent et non audient
De titel had uit de mond van Bart De Wever kunnen komen: ze hebben oren, maar ze luisteren niet. Het zou ook de samenvatting van de laatste gemeenteraadszitting kunnen zijn. De agenda was niet echt uitgebreid en velen hoopten na een vluggertje weer thuis in de zetel te kunnen kruipen. De Brugpartij maakte er echter werk van. Met drie interpellaties en twee mondelinge vragen was ze de enige oppositiepartij die weerwerk bood.
De vzw Geel-Centrum, waarin de handelaars van het stadshart en de betrokken stedelijke diensten zitten, had haar jaarverslag en financieel verslag ter goedkeuring voorgelegd. De vzw moet de belangen van de Geelse centrumhandelaars verdedigen en doet dat voornamelijk door voor een ‘bruisend’ Geel te zorgen. Eén keer per jaar moet de vzw met de stad over haar activiteiten overleggen, maar dat stelt weinig voor, zo blijkt. Op het meest recente overlegmoment waren er drie aanwezigen: de Geelse centrummanager en de voorzitter van de vzw (plus de ambtenaar op wiens kantoor de vergadering doorging). De financiën van de vzw zien er nochtans goed uit. Blijkbaar was het succes van de Belgen op het laatste WK voetbal ook een succes voor de vzw, die de matchen van de Duivels op groot scherm bracht op de Markt. Toch concludeerde de Brugpartij dat de evenementen die de vzw organiseert er niet zijn om Geel bruisend te maken, maar om de balansen van de vzw in evenwicht te houden. Dat werd door schepen Tom Corstjens niet ontkend. Hij vond ook dat deze vzw meer moest zijn dan een evenementenbureau en beaamde dat er meer en beter overleg moest komen tussen de centrumhandelaars onderling en de vzw en de stad. Kortom, ook hij verwacht een echt kernversterkend beleid van deze organisatie.
Ondanks haar kritiek op de werking keurde de Brugpartij het verslag toch goed. De Open VLD onthield zich wegens te weinig transparantie.
Op vinkenslag
Het stadhuis wordt te klein. Het schepencollege besliste in juli dan ook om twee ruime kantoren en twee ondergrondse garages te kopen in de Geelvink (Baantveld). Dat lijkt een verstandige beslissing, maar toch had fractieleider Dirk Kennis er enkele bedenkingen bij. Hij had in oktober al gevraagd hoeveel dat zaakje gekost had, maar het schepencollege kon daar toen niet op antwoorden. Kennis werd toen doorverwezen naar het verslag van een schepencollege in juli. Maar daar was niets te lezen: het punt was als ‘geheim’ behandeld en dus niet leesbaar voor oppositie-ogen. Nu kwam de aankoop wél voor de gemeenteraad, alsook de prijs: 709.000 euro.
Schepen Ben Van Looveren vertelde dat de beslissing tot aankoop geheim was gehouden om te kunnen onderhandelen zonder dat de tegenpartij wist hoever het stadsbestuur wou gaan. Dat kon Dirk Kennis volgen, maar toen hij zijn vraag op de gemeenteraad stelde, was het compromis al getekend. Toch deed het schepencollege alsof zijn neus bloedde en verrekte men de overeengekomen prijs te noemen. Kennis vond dat niet kunnen, maar op zijn vraag waarom men zo had gehandeld, kreeg hij geen antwoord.
Hij wou ook weten welke overige kosten het college nog begroot heeft voor de inrichting, de verhuis en dergelijke. En waarom er nog twee dubbele garages bijgekocht werden als er vlakbij plaats genoeg is in de Ecodroom? Volgens Ben Van Looveren was de aankoopprijs onderhandeld op basis van een schattingsverslag. Voor de verdere inrichting heeft de stad nogmaals ongeveer 750.000 euro gebudgetteerd, en de parkeerplaatsen hoorden nu eenmaal bij de deal.
De verhuisoperatie (van de ICT- en de financiedienst) zal dus 1,49 miljoen euro kosten.
Zonder zijn gat op te lichten
De Brugpartij is ervoor te vinden om een stadsdichter(es) aan te stellen. De ervaringen in andere steden en dorpen zijn positief, dus waar wacht Geel nog op? Een vleugje poëzie in het leven is geen overbodige luxe in deze kille tijden. Deze poëet (m/v) zou een aantal evenementen kunnen opluisteren, of poëtische teksten kunnen aanbrengen op horeca- of openbare gebouwen. Hoe staat het stadsbestuur hier tegenover, wou Dirk Kennis weten?
Positief! Volgens schepen Marleen Verboven waren ze er zelfs al mee bezig en zouden ze graag in de maand van de poëzie (januari) – en zeker op 31 januari, de dag van de poëzie – uit hun pijp komen. Volgens Verboven is men inmiddels volop bezig uit te zoeken op welke manier die stadsdichter aangeduid kan worden. Zij dacht eraan om ‘in het eigen netwerk’ iemand te zoeken voor een opstartperiode van 1 jaar, om daarna een wedstrijd uit te schrijven waaraan iedereen kan meedoen.
Oké, ze waren er dus al mee bezig. Vanaf de dag na deze conversatie stonden de sociale media dan ook vol met berichten van het stadbestuur dat er een stadsdichter zou aangesteld worden en hoe trots ze daar wel op waren. Toeval? Van de Brugpartij mogen ze het vaderschap gerust claimen. Als die dichter er maar komt.
Neem de bus (nu het nog kan)
De Lijn deed eind september een eerste voorstel voor de toekomstige organisatie van het busvervoer in de betrokken steden en gemeenten in de vervoersregio Kempen. Deze openbare vervoersmaatschappij kreeg de voorbije jaren heel wat besparingen te slikken en ook de nieuwe Vlaamse Regering is niet geneigd om die tendens om te draaien. Daardoor ziet De Lijn zich verplicht tot een zogenaamde efficiëntieoefening, die geen goed nieuws brengt voor de busgebruikers in de regio. Er is sprake van het afschaffen van bepaalde lijnen en/of het versimpelen van trajecten, waardoor sommige ‘uithoeken’ niet langer worden bediend.
De Brugpartij maakte zich zorgen en vroeg mobiliteitsschepen Marlon Pareijn naar de impact van het voorstel van de Lijn op het openbaar vervoer in en rond Geel. Tevens wou Dirk Kennis weten welk standpunt het stadsbestuur over dat voorstel had ingenomen.
Schepen Pareijn zat een beetje verveeld met die vraag, want op de vergadering van de vervoersregio was gevraagd om niet te communiceren over het voorstel dat op tafel ligt. Daar moet namelijk nog over onderhandeld worden. (Keitransparante boel, die vervoersregio, maar gelukkig zo lek als een zeef!) De voorgestelde aanpassingen zijn dan wel budgetneutraal, ze zijn zeker niet neutraal wat betreft bereikbaarheid: er worden immers een aantal lijnen geschrapt. De belangrijkste wijzigingen voor Geel zijn dat de lijn Geel-Leuven niet langer langs Zammel zal rijden maar via Oevel – dit zou volgens de Lijn een hoger potentieel hebben. De lijn Geel-Herentals (15b) zou gewoon verdwijnen omdat er al een parallelle treinverbinding bestaat en dat geldt ook voor de lijn Geel-Mol (20).
Elke gemeente mocht drie prioriteiten opgeven en het schepencollege besliste te focussen op: meer bereikbaarheid van de campus Thomas More (zodat leerlingen uit de buurgemeenten niet langer met de auto naar school hoeven te gaan), op een centrumlus die alle deeldorpen bereikbaar maakt (de huidige plannen van de Lijn dreigen Bel en Larum zonder openbaar vervoer te zetten) en op het behoud van de volledige lijn naar Leuven (die zou De Lijn graag beperken tot Aarschot, waar de studenten dan maar de trein moeten nemen).
Volgens Dirk Kennis had De Lijn ondertussen het Aarschotse treinplan al laten varen, en vangen de twee vooropgestelde prioriteiten de problemen (afschaffingen) niet op. Hij vreest immers dat die centrumlus door de vervoersregio geïnterpreteerd zal worden als ‘vervoer op maat’, wat wil zeggen dat de stad daar dan volledig zelf verantwoordelijk voor zal worden. Nog veel stof tot nadenken en onderhandelen dus, en zeker een te volgen dossier.
Geel wintert kunstmatig
Dat de stad vanaf dit jaar Geel Wintert in eigen handen neemt, is bekend. Er komt zelfs een kunstijsbaan in plaats van een echte ijspiste. In het kader van duurzaamheid en klimaat kunnen we dat alleen maar toejuichen. Elhasbia Zayou van de Brugpartij vroeg zich toch wel één en ander af. Waarom werd het contract met evenementenbureau Satelite Ice verbroken? En is er dan geen sprake van een verbrekingsvergoeding? Welke begroting hanteert de stad voor dit evenement en welke gevolgen heeft dit voor de werkdruk van het stadspersoneel?
Volgens schepen Corstjens gaf Satelite Ice in augustus al aan het niet meer te zien zitten in Geel. Het standgeld (11.000 euro) wilden ze niet meer betalen, ze vroegen zelfs een extra subsidie (12.000 euro). “We konden hier onmogelijk op ingaan”, zei Corstjens. “Het contract werd immers aangegaan voor een periode van 10 jaar via een aanbesteding. Er was geen schadebeding opgenomen in de overeenkomst en we hebben in onderling overleg het contract verbroken, zonder schadebeding. We moesten naar een noodoplossing zoeken en doen het dit jaar dus in eigen beheer. We hebben niet de ambitie om dat de volgende jaren ook te doen.”
Het enige dat het stadsbestuur momenteel nog zorgen baart, is de uitbating van de schaatsbaan. Voor overdag, als de scholen komen schaatsen, rekent men op de eigen personeelsleden om de uitbating (kassa) te doen, en voor de andere periodes schrijven ze de Geelse verenigingen aan. Die kunnen hun financiële reserves aandikken, want de stad voorziet een vergoeding van 15 euro per uur per vrijwilliger (telkens twee stuks).
Een rare situatie, toch wel. Er wordt een concessie aangegaan voor 10 jaar met de firma van wie men denkt dat ze de meest gunstige is en na twee jaar kan die gewoon ‘foert’ zeggen… In het vervolg toch maar een schadebeding voorzien in dat bestek? Of er op dat plastieken ijs ook met plastieken schaatsen geschaatst moest worden, hebben we maar niet meer gevraagd… (cs)