PARTICIPATIE
Burgerparticipatie
Burgerparticipatie wordt als een specifieke bevoegdheid bij een schepen ondergebracht.
Alle beleidsdocumenten die zich in de eerste lijn van de filosofie rond openbaarheid van bestuur situeren, zullen laagdrempelig toegankelijk gemaakt worden voor de geïnteresseerde burger. Dit impliceert dat naast de notulen van de gemeenteraad ook die van het schepencollege via de stedelijk website raadpleegbaar zullen zijn.
Er wordt onderzocht of de zittingen van de gemeenteraad live kunnen worden gestreamd op het internet.
Naast de stedelijke website komt er ook een fysiek loket voor openbaarheid van bestuur in het stadhuis, waar men documenten kan opvragen en niet op een defensieve reflex onthaal zal worden.
Er komt een dubbele aanvoerroute voor participatie bij stedelijke projecten:
– het schepencollege selecteert de dossiers waarvoor participatie wenselijk is
– burgers kunnen voorstellen tot participerende projecten indienen.
Alle participatieve projecten worden uitgevoerd volgens een vaste procedure, die het concrete doel van het project duidelijk omschrijft, de stappen beschrijft die zullen worden genomen en de timing daarvan. De stand van deze procedure zal permanent op te volgen zijn via de website.
Voor een mogelijke praktische invulling van dit beleidspunt verwijzen we naar het ‘Dimpna- en Gerebernusmemorandum’, dat werd opgesteld na constructief overleg over de partijgrenzen heen, en dat als bijlage van ons programma wordt weergegeven.
De huishoudelijke reglementen van de adviesraden zullen worden aangepast. De werking van deze raden wordt naar daadwerkelijke burgerparticipatie geheroriënteerd en er wordt een overkoepelende participatieraad geïnstalleerd.
Er wordt gewaakt over het vergaderritme van deze raden en het snel ter beschikking stellen van (goedgekeurde) verslagen.
In de projectteams van complexe projecten, zoals de herinrichting van de stationsbuurt, zullen burgers vertegenwoordigd zijn.
Na een marktstudie zal de hulp worden ingeroepen van een bureau dat expertise en ervaring heeft in het opstarten en begeleiden van participatieve projecten. Naast dorps- en wijkraden moeten er op een onderbouwde manier ook ad hoc representatieve groepen van betrokken burgers bij concrete dossiers aangesproken worden.
De participatie aan het beleid van mensen met een beperking zal worden vergroot. Er wordt een koepel- en overlegorganisatie gevormd waarmee overleg gepleegd kan worden.
In de dorpen wordt het beleid systematisch in samenspraak met de dorpsraden gevoerd, al dan niet begeleid door organisaties die ter zake expertise hebben opgebouwd.
Geel is groter dan de Werft – een dorpenbeleid voor Geel
- Het dorpenbeleid wordt als een aparte bevoegdheid bij een schepen ondergebracht, bij voorkeur bij de schepen die ook het beleid voor burgerparticipatie beheert.
- Naar analogie met het centrummanagement komt er een dorpenmanagement: een administratieve cel om het dorpenbeleid en de dialoog met het stadsbestuur te organiseren, te ondersteunen en te coördineren. Het stadsbestuur zet hiervoor de nodige mankracht in.
- Om doelgericht met de dorpen te communiceren, is er nood aan een correcte en passende vertegenwoordiging. Er komen representatieve dorpsraden, waarvan de samenstelling kan verschillen naargelang het dorp. Deze raden zullen niet alleen met het stadsbestuur overleggen, maar ook met elkaar. Bij de samenstelling van de dorpsraden ligt de klemtoon niet enkel op verenigingen. Om deze raden samen te stellen, zal worden gewerkt met een model dat elders zijn haalbaarheid al heeft bewezen, of een Geelse variant daarvan. Een en ander zal worden begeleid door expertise-instanties die hiermee ervaring hebben.
- Wanneer er een representatieve dorpsraad is ontstaan en door het stadsbestuur is erkend, wordt er een permanent overleg met het stadsbestuur opgestart. Voor concrete maatregelen en projecten wordt ook uitgegaan van het eigen initiatief van de dorpsraden. Het stadsbestuur engageert zich van zijn kant om alle nuttige beleidsinfo, die betrekking heeft op de dorpen, met de betrokken dorpsraden te delen.
- We zullen met de dorpsraden samenwerken rond kleine, haalbare projecten en in de stedelijke ambtenarij een FAST-team samenstellen om deze dossiers snel af te werken. Het nieuwe stadsbestuur engageert zich om op voorstel van de dorpsraden in de eerste twee jaren van de legislatuur minstens één ‘quick win’ te realiseren in elke gemeenschap die over een dorpsraad beschikt. Vóór het einde van het tweede jaar zal er samen met elke dorpsraad een visie worden geformuleerd met een gefaseerde lange termijnplanning.
- In elk dorp zal prioriteit worden gegeven aan geschikte ontmoetingsruimte. Waar deze ontbreekt, zal een oplossing worden gezocht; wanneer dat investeringen vergt, zullen die worden ingepland. De behoefte aan ontmoetingslokalen voor jongeren (fuiflokalen e.d.) zal eveneens worden gemeten. Ook voor de jeugd moeten gedecentraliseerde activiteiten plaats kunnen vinden in elk dorp.
De leefbaarheid van de huidige exploitatiemodellen van de bestaande ontmoetingscentra zal worden doorgelicht, een actieplan wordt opgesteld.
- In elk dorp zal een lokaal aanspreekpunt voor vrijwilligers worden opgericht, of via gedecentraliseerde dienstverlening toegankelijk worden gemaakt.
- De kwaliteit van de eerstelijnsgezondheidszorg in de dorpen zal worden geëvalueerd. Blinde vlekken kunnen i.s.m. rusthuizen, thuiszorg en thuisverpleging worden ingevuld.
- De opstart van zorgnetwerken zal worden onderzocht.
- De functie van wijkagent op dorpsniveau wordt doorgelicht en indien nodig opgewaardeerd. Elk dorp moet makkelijk en direct in contact kunnen komen met zijn wijkagent. De wijkpolitie moet zichtbaarder zijn in het dorp. Dit kan worden gekoppeld aan het decentraliseren van diensten (restaurantdag etc.).
- De plaatselijke school en het oudercomité kunnen ingezet worden als een ‘inrijpoort’ voor nieuwkomers en zijn hoe dan ook een verbindende factor voor geëngageerde, maar niet vereniging-gebonden inwoners.
- In elk dorp komt er tweemaal per jaar een kennismakingsmoment met nieuwe inwoners. Het onthaal van nieuwkomers wordt gedecentraliseerd (hoewel ook de bredere Geelse context in het aanbod zal blijven zitten). Hierbij wordt de dorpsraad sterk betrokken.
- Het cultuuraanbod in de dorpen wordt uitgebreid. Enerzijds zullen culturele initiatieven die door mensen van het dorp worden georganiseerd, gestimuleerd en ondersteund worden. Anderzijds zal de werking van cultuurcentrum de Werft meer op de dorpen focussen en gebruik maken van de kansen die daar voorhanden zijn. Bij dat laatste zullen de dorpen sterk worden betrokken.