Wat heeft de Brugpartij zoal gedaan?
Hoewel de Brugpartij in 2019 als jongste speler op het politieke veld kwam, hebben we al een paar drukke jaren achter de rug. In de gemeenteraad zijn we met voorsprong de actiefste partij, maar ook onze werking in het Geelse veld, die we veel belangrijker vinden, heeft al heel wat opgeleverd. Hieronder een selectie die de Brugpartij typeert.
Geen mega-varkensstal
In de winter van 2018-2019 diende een landbouwer een aanvraag in voor een mega-varkensstal aan de Fransebaan. Een oppervlakte van twee voetbalvelden zou worden verhard. Nefast voor de open ruimte en geen prettig leven voor de bijna 10.000 varkens, waaronder meer dan 7.000 biggen. Er zou jaarlijks 19 miljoen liter grondwater worden opgepompt. De exploitatie bracht grote mobiliteitsproblemen met zich en risico’s voor de Daelemansloop. Zowel ruimtelijk als qua duurzaamheid scoorde het project ondermaats, kortom. De Brugpartij kloeg zowel de locatie als het concept van dit grootschalige, dieronvriendelijke en milieubelastende industriële project aan en vertaalde het terechte burenprotest op het politieke front. We speelden een belangrijke rol bij het opstellen en indienen van de vele bezwaarschriften. De provincie zag er echter geen graten in en vergunde de aanvraag, waarop een buur beroep aantekende bij de Vlaamse regering. Uiteindelijk zette minister Demir in mei 2020 een kruis over de vergunning. De betrokken landbouwer ging zelf ook in beroep bij de Raad voor Vergunningenbetwistingen, maar daar kreeg hij eind 2021 finaal ongelijk. Het kostte veel moeite, maar een miskleun van de provincie met zware gevolgen voor de buurt, het landschap en het milieu kon alsnog worden afgewend.
Mededogen bij een groot verlies
Leven kost geld, maar sterven is ook niet goedkoop. De stad stuurt namelijk een rekening na elke klassieke begraving of bijzetting in het columbarium. Tot 2021 kregen ook ouders die een kind (-6 jaar) verloren daar een factuur van 100 euro voor. Het plaatsen van een sterretje op de stille kinderweide kostte nog eens 12,50 euro extra. De Brugpartij dacht niet dat de stad failliet zou gaan als die inkomsten verdwenen. We waren van mening dat het verlies voor de stad veel kleiner was dan het verlies van de ouders, en dat de pijnscheut die ze voelden wanneer die rekening in de bus viel er teveel aan was. Ons voorstel om deze retributie voor kinderen af te schaffen, kon op algemene instemming van de collega’s in de gemeenteraad rekenen. Het stadsbestuur legde de leeftijdsgrens voor de vrijstelling uiteindelijk op 18 jaar, en de sterretjes zijn nu ook gratis.
Burgers monitoren het centrumverkeer met Telramen
De Brugpartij rolde in Geel een netwerk van een 20-tal Telramen uit: kleine, slimme camera’s aan het raam van een aantal Gelenaars die het verkeer in hun straat tellen. Bij daglicht worden zowel de frequentie als de verhouding van zwaar verkeer, wagens, fietsers en voetgangers permanent gemeten. Die data leveren een schat aan informatie op en zijn voor iedereen permanent te raadplegen op www.telraam.net. Zeer nuttig voor al wie met de mobiliteitsplanning in Geel bezig is, en dat is niet alleen de Brugpartij zelf, maar ook het stadsbestuur. Dat kocht inlangs een digitaal systeem aan om de verkeersstromen in en rond Geel in kaart te brengen. Het is op gps-signalen gebaseerd, en om ook de fietsers en voetgangers mee in beeld te brengen, zal de stad in 2023 zelf bijkomende Telramen installeren. Misschien iets voor u? Hou het in ’t oog!
Een reddingsplan voor de Zegge
Het bestaan van de Zegge, een uitzonderlijk laagveengebied, wordt sterk bedreigt. Volgens sommige universiteitsprofessoren is het zelfs al te laat. De reden is de verdroging, die door twee factoren in de hand wordt gewerkt: de klimaatverandering en de landbouw aan de noordkant van Roerdompstraat. Om de weiden daar droog te houden, worden er permanent miljoenen liters water weggepomt. De belangen van de natuur en van de landbouw komen dus met mekaar in conflict. De Brugpartij pleitte er in de gemeenteraad voor dat de stad een bemiddelend initiatief zou nemen om alle betrokken partijen – de natuurbeheerders en de landbouwers, maar ook de wetenschappers en de hogere besturen – in een conferentie samen te brengen, de oorzaken en de gevolgen van het probleem te bespreken en vervolgens met een open geest een gedragen actieplan uit te werken dat de situatie doet keren. Bij de Geelse CD&V viel dit voorstel niet in goede aarde, maar coalitiepartner N-VA had er wél oren naar. De bevoegde schepen beloofde werk te maken van deze Zeggeconferentie. Ze had er eigenlijk al moeten zijn en we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat het enthousiasme van stadskant aan het opdrogen is, maar we laten dit thema niet los.
Geen extra kost voor televisie in AZ St.-Dimpna
Wie gehospitaliseerd was in het AZ St.-Dimpna kreeg achteraf op de factuur per dag een bedrag aangerekend voor de televisie in de kamer. De Brugpartij kloeg dat aan: een tv op de kamer is geen overbodige luxe en moet in het dagforfait van het ziekenhuis zitten. Het had wat voeten in de aarde eer het helemaal zover was, maar uiteindelijk is het er toch van gekomen.
Dienstverlening aan verenigingen toch stopgezet
Dat de stedelijke drukpers ooit zou stilgelegd worden, daar was iedereen het mee eens. Maar de kopieservice voor verenigingen en vrijwilligers werd daarbij altijd apart bekeken, en zou – dat was de voorbije acht jaar bij herhaling door het stadsbestuur gesteld – niet stopgezet worden. Toch besliste men eind vorig jaar, zonder de adviesraden te raadplegen, om samen met de pers ook het printen en kopiëren voor verenigingen te stoppen. De verenigingen krijgen geld genoeg, klonk het, ze moeten maar naar de private markt. De Brugpartij ijverde om evidente redenen voor het behoud van deze service. We vonden het zelfs zo belangrijk dat we een onderbouwd beroep aantekenden bij de gouverneur om de beslissing te doen schrappen. Maar om een som van warrige redenen gebeurde dat niet. We wisten al lang dat gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen, maar toch.
Een alternatief circulatieplan
Het stadsbestuur werkt al jaren aan een update van het Geelse mobiliteitsplan, waarvan het circulatieplan voor het centrum een onderdeel is. De doorrijdbaarheid van het centrum zorgt al jaren voor teveel doorgaand verkeer. Voor het eerst in de geschiedenis van de Geelse politiek gebruikte een opposiepartij op een commissievergadering de beamer, normaal exclusief gebruikt om plannen van de meerderheid voor te stellen, om een alternatief circulatieplan voor te stellen. Daar hadden we hard aan gewerkt en als het niet in zijn geheel zou overgenomen worden, zaten er zeker een aantal bruikbare elementen in. Een aantal van die elementen werd inderdaad opgenomen in het eindvoorstel dat de bevoegde CD&V-schepen enkele maanden later voorlegde. Op de vooravond van de zitting waarop dat goedgekeurd moest worden, trok de N-VA echter de handrem op. De CD&V-partner mocht met de fietszone naar believen aanknoeien, maar alle ingrepen op de circulatie in het hart van Geel werden teruggefloten. Er verbeterde dus niets. Toch is het werk dat we leverden niet verloren. Ook dwaze geesten rijpen vroeg of laat.