Gemeenteraad: de zitting van 2 juni 2022
De zitting start met de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. We onthouden dat de fusie van ’t Gerief en Ten Diensten, twee lokale dienstenchequebedrijven binnen de sociale economie, vanaf nu een feit is. En dat is het dan. De gemeenteraad begint met een applausje voor schepen Nadine Laeremans, alle medewerkers en vrijwilligers en die bij de Ommegang en Gheelamania betrokken waren. Wanneer de schepen zegt dat ze het compliment zal doorgeven, bedenken we dat ze daar wel even zoet mee zal zijn. Dat waren namelijk heel veel vrijwilligers.
Abrupt worden we uit onze dagdromen gewekt. Berten Kempen (Open VLD) bezigt nu ook al het onbestaande woord ‘horecanten’ als hij tussenkomt over het terrasreglement, dat moest aangepast worden nu er op de Markt extra terrassen zijn bijgekomen. Het antwoord van Tom Corstjens is erg uitgebreid maar niet erg helder. Hij antwoordt ook niet op alle vragen en volgens ons spoort zijn uitleg niet helemaal met eerdere uiteenzettingen op vorige zittingen. Maar niemand die zich geroepen voelt om hem daarop te wijzen. Tinne van Gelder merkt op dat de adviezen wel in het dossier, zitten maar in een onleesbaar formaat. Wanneer ze wil weten of de streekproductenmarkt nog zal kunnen doorgaan met die extra terrassen, belooft de schepen een schriftelijk antwoord, om zich daarna weer te verliezen in de adviezen van brandweer en de politie en een aantal vragen van Berten Kempen. Much ado about nothing… Uiteindelijk wordt het regelement zonder poeha goedgekeurd.
Wonen en het woonplatform
Wanneer een herzieningsaanvraag voor de deelname aan het Kempens Woonplatform op tafel komt, vraagt Dirk Kennis (De Brugpartij) wat er nu juist wijzigt. Dat was in het uitgebreide dossier niet echt terug te vinden. Griet Smaers verduidelijkt dat het Kempens Woonplatform sinds 2009 werkt ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in 25 gemeenten. De prioriteiten in de nota zijn aangepast in alle deelnemende gemeenten, maar niet alle prioriteiten zijn op Geel toepasbaar, waardoor je inderdaad moeilijk terugvindt wat er nu voor Geel veranderd is. Als Dirk aandringt om concreet te vernemen waar het over gaat, doet Smaers een verdienstelijke poging over een protocolakkoord en mensonwaardige omstandigheden, maar veel wijzer worden we daar niet van. Zou Dirk ondertussen al ingegaan zijn op het voorstel van de schepen om er bij pot en pint dieper op in te gaan? We vermoeden dat we het antwoord kennen.
Cambio in zicht
Dan gaat het even snel. Voor een verkaveling (4 loten) voor vrijstaande eengezinswoningen op de Bruul krijgt de stad een gracht; voor de aankoop van planten en bomen voor wegbeplanting wordt het bestek goedgekeurd. Ook het verkeersreglement voor de kermis in Larum passeert de raad, maar dan is er toch even wat te beleven. Aan het station komen er twee parkings voor deelwagens op fossiele brandstof: een stadswagen en een bestelwagen. Het voorstel is om die te voorzien op het Stationsplein vlak achter de bushalte en voor de apotheek. Berten Kempen had een resem vragen over de verschillende hoppinpunten die Geel voorziet. Marlon Pareijn legt uit hoe ze daaraan gekomen zijn en hoe die gekoppeld zijn aan subsidies en de afspraken in het kader van de vervoersregio. Yves Van Hulsel (De Brugpartij) heeft dan weer bedenkingen bij de locatie. De plaatsen die de cambiowagens zullen innemen, zijn nu voor kortparkeerders. Kon het niet dichter bij de fietsenstalling en de trein? Volgens Marlon had de stad het ook liever op een andere plek maar stelde de NMBS zijn veto. Men wil de auto’s goed in het zicht en het bestuur volgde het advies van de dienst mobiliteit. Dat is ook zijn antwoord als Yves Van Hulsel nog eens bezwaar maakt tegen de keuze van de Cambio-locatie aan de J.B. Stessensstraat.
Een aantal aanvullende reglementen op het wegverkeer geven aanleiding tot suggesties voor aanpassingen van gevaarlijk situaties elders. Voor Yves Van Hulsel is dat het geval op het kruispunt Kwakkelberg-Rauwelkoven en voor Brigitte Kempen (CD&V) op het einde van de Violetstraat.
In Males komen er twee gemeentewegen bij: onverharde paden die al minstens 30 jaar publiek gebruikt worden. En een trage weg tussen de Gasthuisstraat en de Fien Geerinckxstraat krijgt een naam: Meerhoutsevoetweg. Na de verlenging van de huur van het Rode Kruis en de rechtzetting van een eigendomsacte aan de kerk van Oosterlo is er terug tegenwind, want het gaat over belastingen. Omdat het terrasreglement daarnet werd goedgekeurd, volgt nu de aangepaste belasting. Open Vld laat weten zich te onthouden, Vlaams-Belang ziet er zelfs een actie tegen de zelfstandigen in en stemt tegen.
Geen kopieservice meer
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat een klacht tegen het beleidsplan ruimte definitief werd verworpen. Zo ook de klacht van de Brugpartij tegen de beslissing over het stoppen van de dienstverlening aan de Geelse verenigingen, die tot voor kort nog goedkoop kopies en prints konden laten maken in het stadhuis. Dat blijft bij de Brugpartij op de maag liggen. Dat de gouverneur die nu verwierp, dwong Dirk Kennis tot een bijwijlen scherp tot grappig betoog.
Hij stelt vast dat de stad in haar verweerschrift menigmaal een loopje neemt met de waarheid. Dat de beslissing in 2014 al genomen zou zijn, wordt namelijk permanent benadrukt. De gouverneur oordeelt niet over die kwestie, maar heeft het blijkbaar toch door: ze raadt de stad aan om in het vervolg dan toch wat duidelijker te zijn in haar besluitvorming. Ook rond de zogezegde raadpleging en kennisgeving aan de adviesraden draait de gouverneur rond de hete brij. De stad schermt met een brief die daarover in 2018 is opgemaakt, maar verzuimt eraan toe te voegen dat die nooit is verstuurd. Maar of de stad de adviesraden nu betrok of niet, het was verdorie niet nodig! Volgens het decreet is de stad helemaal niet verplicht de adviesraden van dat soort kwesties op de hoogte te stellen, dus wat niet moet, dat doen we niet. Over politiek fatsoen of consequent de participatielogica volgen, daar heeft de gouverneur het niet over. Een derde punt voor Dirk Kennis is de vergevingsgezindheid van de gouverneur voor een zogenaamd “materieel foutje”. Een toevalligheid die wel heel toevallig is: alle beslissingen van het betreffende college waren online raadpleegbaar, maar dat éne besluit over de printservice werd niet raadpleegbaar gemaakt en is pas na aandringen vrijgegeven. En dat de service van de stad concurrentie voor de privé was, is volgens Kennis een vals argument. Zal de gouverneur nu de gemeenten Laakdal en Meerhout, waar ze de verenigingen op dit vlak wél ondersteunen, op de vingers tikken? Op RTV kwam Marlon Pareijn onlangs vertellen dat er cambio-wagens komen in de stad, waarvan één camionette. Dat is toch concurrentie voor de verhuurfirma’s? Dirk geeft nog voorbeelden: het Wedbos is concurrentie voor de privé-rusthuizen en Gheelamania voor Studio 100. Waarmee hij aantoont dat dit eigenlijk geen argument is, want leenauto’s, een openbaar rusthuis en een cultureel project als Gheelamania zijn absoluut een goede zaak. Hij beklemtoont dat het om politieke keuzes gaat, zoals het stopzetten van de grafische dienstverlening ook een politiek keuze was. Hoewel de gouverneur de Brugpartij niet volgt, voelt Dirk Kennis zich moreel toch geen verliezer, meer nog: wanneer het stadsbestuur in de toekomst de participatie en de transparantie nog eens op die manier buiten spel zet, zal de Brugpartij op dezelfde manier reageren, zegt hij. Burgemeester Celis is verstandig en rondt af zonder nog op de zaak in te gaan.
Knaldrang voor de pauze
Na het goedkeuren van een reeks agenda’s van de algemene vergaderingen van IKA tot De Lijn zitten we aan de interpellaties. We beginnen met de timing voor de verlichting op het fietspad van de Tessenderloseweg. Voor fietsers die in ploegen werken is het huidige schakelschema niet goed, zegt Patrick Grauw (Vlaams Belang), die daar woont. Volgens Luc Van Laer kan er enkel een herziening gebeuren voor het globale plan, waarna er spraakverwarring ontstaat omdat de led-verlichting in een ander schakelplan zit dan de oude verlichting.
Berten Kempen heeft schrik van knaldrang en vraagt of de stad weet heeft van meer geweld op fuiven. Vera geeft toe dat er inderdaad wat meer agressie is geweest, kort na het lossen van de coronabeperkingen. Maar als er hier en daar een knokpartij plaats heeft, wordt dat via de sociale media opgeklopt, en samen met de paniek rond de ‘needle spiking’ geeft dat een extra gevoel van onveiligheid. Geen paniek nochtans, aldus Vera: objectief gezien is alles onder controle en moeten we er enkel voor zorgen dat de stewards en de politie kort op de bal kunnen spelen. En dat blijft maar duren tot we eindigen me Reggae Geel en fuifcoaches. Het is ondertussen halftien en dan is iedereen aan een korte pauze toe.
Geen volk, geen treinen
Volledig in het thema herstarten we met een kleine vertraging de interpellatie van Yves Van Hulsel over de gewijzigde treinregeling. Sinds 23 mei zijn er in totaal 10 treinen tijdens de spitsuren ‘tijdelijk’ geschrapt. Onder meer de spitsuurtrein naar Brussel-Zuid rond 9 uur valt weg, wat voor heel wat pendelaars serieuze gevolgen heeft. De NMBS kan niet voorspellen hoelang deze schrappingen zullen duren; te vrezen valt dat het voor enkele maanden zou zijn, tot na de verlofperiodes en de winterperiode. Erger nog, er lijken geen garanties te zijn over een herstart. Yves vraagt of de stad hierin is gehoord of erop heeft gereageerd. Marlon Pareijn bevestigt dat hij de kwestie op de agenda van de Vervoersregio heeft gezet. Hij kreeg daar als antwoord dat het enkel aan een personeelstekort ligt (maar ze zijn aan ’t aanwerven) en dat de spitstreinen zeker terugkomen. Yves blijft vrezen dat dit sluipende besluitvorming is om die treinen definitief af te schaffen.
Ontbossing, ondanks negatief advies van ANB toch een vergunning
Dan is het aan Tinne Van Gelder, die cijfers vond waaruit blijkt dat Geel niet alleen over relatief weinig bos beschikt, maar tegelijk relatief veel kapvergunningen uitdeelt. Zolang Bart Julliams bij de cijfers blijft loopt de zaak correct en duidelijk. Zijn betoog komt erop neer dat die cijfers grotendeels kloppen, maar dat je er toch wat voorzichtig mee moet zijn. Hij betreurt ook dat er binnen een straal van 15 meter van een woning sowieso gekapt mag worden en dat er inderdaad weinig echt bos is in Geel. Van de 49 aangevraagde ontbossingen tussen 2014 en 2020 zijn er 44 toegestaan, 3 geweigerd en 2 teruggetrokken. Van de vergunde aanvragen lag maar 1,4 ha niet in industrie of woongebied. Dat maakt de zaak voor hem niet minder erg, maar daar is het dus wel veel moeilijker om kappingen tegen te houden. En er is ook ondertussen ook herbebost. In september komt er een gemeenteraadscommissie waar dit thema (en de aanpak) nader besproken zal worden.
Tinne bedankt, maar betreurt toch dat 9 van de 10 kappingen worden toegestaan. En dan gaat Bart Julliams op een onbegrijpelijke wijze in aanvalsmodus. De schepen stoort zich geweldig aan de formulering ‘9 van de 10’, waarmee Tinne de groenambtenaren zou beledigden enzoverder. Het welles-nietesspel wordt droog gestopt door Dirk Kennis die erop wijst dat 44 zich t.o.v. 49 verhoudt zoals 9 tot 10 en dat Tinne de cijfers van Julliams dus correct overnam. Na die demarche weigert de schepen nog te antwoorden op een pertinente vraag waarom het stadsbestuur (op 23 mei) een duidelijk negatief advies van ANB omzette in een positief advies voor een kapping in een zeer gevoelige zone aan de Raamberg. Het gaat plezant worden in september, denken wij.
Myriam Smets (Open VLD) wil weten wat de gevolgen zijn van het stikstofakkoord voor de Geelse landbouwbedrijven. Volgens Luc Van Laer is de situatie hier niet dramatisch. Er is één rood bedrijf, 4 oranje en 3 donkeroranje, naast meer dan 100 groene bedrijven in Geel. Ook zullen er een aantal bedrijven in habitatgebied naar een nul-bemesting moeten evolueren. De schepen vindt dat de stad die landbouwers sociaal moet steunen. De boeren kunnen bezwaar aantekenen en het college zal dan zien wat het met die bezwaren zal aanvangen.
Braaf zijn, loont niet (altijd)
Dirk Kennis interpelleert dan met een leuke titel: braaf zijn, loont niet (altijd). Het beleidsplan ruimte is over de partijgrenzen heen goedgekeurd, dus als de provincie dat beleidsplan dan negeert, schijt ze niet enkel in de rapen van het schepencollege, maar ook in die van bijna alle Gelenaars, of zoiets dixit Dirk. De manier waarop de hogere overheid – in dit geval de provincie – met die adviezen omgaat, is vaak stuitend tegendraads. Als men niet beter zou weten, zou men denken dat de provincie geen gelegenheid onbenut laat om zijn misprijzen en gebrek aan respect te laten blijken voor de Geelse stedenbouwkundige visie én het daarbij horende areaal van beleidsplannen. Of het nu om een (te groot) appartementsgebouw aan de Waaiburg-Anemoonstraat gaat, of een Jumbo-supermarkt die zich wil vestigen op een plaats waar wij dat niet willen, de provincie degradeert al het werk dat die beleidsplanning heeft gevergd tot verloren moeite en de plannen zelf hoogstens tot goede, maar irrelevante voornemens. Het stadsbestuur heeft echter de gewoonte om nooit tegen zo’n provinciale ‘overruling’ in beroep te gaan, hoe flagrant ze soms ook in strijd is met haar eigen visie. Om die degelijke én waardevolle beleidsplanning niet verder te laten uithollen, stelt Kennis voor om die houding te herzien en in belangrijke dossiers toch in beroep te gaan tegen beslissingen van de provincie.
Bart Julliams geeft de Brugpartij in een uitgebreid antwoord gelijk, maar stelt dat het enkel mogelijk is om deze situatie om te draaien als het beleidsplan is vertaald in verordeningen, waar de provincie mee rekening móet houden. De diensten zijn daar mee bezig en tegen eind 2023 hoopt de schepen ermee klaar te zijn. Voor Dirk Kennis kan dat niet snel genoeg gebeuren.
Rijken achter hekken in Bel?
Yves Van Hulsel en Myriam Smets willen weten wat het standpunt is van de stad bij een aanvraag voor een ‘gated community’ in Bel. Bart Julliams citeert het beleidsplan ruimte en is duidelijk mee met de interpellanten: daar is in Geel geen plaats voor!
Na een nog aantal mondelinge vragen sluit Griet Verhezen de vergadering. (vnp)